Radanvarsikunnat Helsingin ja Lahden välillä vaativat oikoradan Z-junien liikennöinnin lisäämistä, kun ministeriö päin vastoin kaavailee Z-junaa yhdeksi säästökohteeksi.
Oikoradan vaikutuspiiriin kuuluvien kuntien johtajat ovat laatineet yhteisen kannanoton, jossa todetaan Helsinki–Lahti-välillä liikennöivän Z-junan muodostuneen menestykseksi. Kuntien investoinnit asema-alueiden kehittämiseen ja liityntäpysäköintiin ovat kannanoton mukaan kannattaneet.
Kunnat vaativat nyt liikennöinnin lisäämistä ruuhka-aikoina. Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmat supistaa palvelutarjontaa ovat kuntajohtajien mielestä vastoin kaikkia yhteisesti sovittuja linjauksia.
Kun Pohjanmaan radan korjaukseen tarvitaan lisää rahaa, ministeriö on hakenut säästöjä muusta liikenteestä. Yhdeksi säästämiskohteeksi on keksitty vuonna 2006 liikennöinnin aloittanut oikoradan Z-juna, jonka liikennöintikorvauksista aiotaan ensi vuonna vähentää 1,5 miljoonaa euroa.
Strategiset linjaukset uusiksi
Kuntien edustajien mielestä leikkaussuunnitelma on vastoin maankäytön, asumisen ja liikenteen strategisia linjauksia, joihin ovat sitoutuneet niin Helsingin kaupunki seudun 14 kunnan kanssa kuin myös Lahden seudun kunnat Lahden kaupungin kanssa.
Valmisteilla olevassa Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa painotetaan raideliikenteen merkitystä. Tarjonnan vähentäminen on kuntien mielestä ristiriidassa myös ilmastopoliittisten tavoitteiden ja julkisen liikenteen lisäämisen kanssa.
Kunnat ovat investoineet paljon rata-alueisiin, liityntäpysäköintiin, rataan tukeutuviin asuntoalueisiin ja muuhun infrastruktuuriin. Säästämistoimien vuoksi investoinnit ovat vaarassa valua hukkaan. Junan liikennöinnissä on tärkeää vähintään tunnin vuoroväli ja pitkä liikennöintiaika. Se mahdollistaa säännöllisen liikkumisen pääkaupunkiseudulle ja Lahden suuntaan.
HSL valmistelee säästöesitystä
Helsingin seudun liikenne (HSL) valmistelee parhaillaan omaa esitystä valtion budjettileikkausta vastaavista säästöistä Z-junien liikenteestä. Supistuksia ei ole tarkoitus tehdä ruuhka-aikojen työmatkaliikenteeseen.
Kerava–Lahti-välin liikenne oikoradalla ei kuulu HSL:n toimialueeseen eikä lippujärjestelmään, joten HSL ei voi rahoittaa Z-junia eikä tehdä niistä päätöksiä. Liikenne- ja viestintäministeriö on antanut liikenteen suunnittelun HSL:n tehtäväksi, mutta päätökset tuettavasta liikenteestä tekee ministeriö ja viime kädessä eduskunta. Suunnitelmien toteuttamisesta ja junaliikenteen operoinnista vastaa VR.