Suomen Rautatiematkustajat -yhdistys korostaa, että rautateiden ongelmiin tarvitaan useita eri ratkaisuja.
”Kärkihankkeeksi nimetään Pisara-rata, mutta se ei ratkaise vaikkapa routavaurioita ja lähiliikennejunien jäätymistä”, yhdistys muistuttaa kannanotossaan. Se pitääkin Pisara-rataa esimerkkinä vaikuttamisesta, jossa päättäjät miettimättä haluavat toteuttaa heille virkamiesvalmistelussa tarjoillun vaihtoehdon.
Pisara-radaksi kutsutulla Helsingin keskustan maanalaisella rataosuudella olisi tarkoitus purkaa Helsingin päärautatieaseman ruuhkaisuutta. Pasilasta lähtevälle, Hakaniemen, keskustan ja Töölön kautta kulkevalle radalle ohjattaisiin kaupunkiratojen liikenne.
”Täällä on melkein 150 vuotta saatu junat kulkemaan talvella.”
– Tolkullinen lähtökohta olisi ongelman havaitsemisen jälkeen selvittää kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Kun ne on käyty läpi, sitten voidaan myös eliminoida niitä ja perustella, miksi joku ei ole mahdollista. Tällaista prosessia ei ole tässä asiassa nähty, vaikka hankkeen hinta-arviot alkavat jo pyöriä miljardissa, kummastelee Rautatiematkustajien puheenjohtaja Kalevi Kämäräinen Kansan Uutisille.
Vaihtoehtona kaksikerroksinen rata
Rautatiematkustajien Pisara-rataa koskevassa lausunnossa tuodaan esiin useita mahdollisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi Linnunlaulun kallioleikkauksen kattaminen ehkäisisi toisen päävaihdekujan lumettumista ja huoltoliikennettä voidaan vähentää muun muassa ohjausvaunujen avulla. Nykyisen radan päälle voitaisiin myös rakentaa toinen kerros Pasilan ja Helsingin välillä.
Vaihtoehtoiset ratkaisut olisivat myös Pisara-rataa nopeampia toteuttaa.
– Viime aikoina on puhuttu releasetinlaitteen uusimisesta. Silläkin saataneen jotakin helpotusta ja todellakin nopeammin kuin odottamalla, että tunnelit on saatu porattua ja kiskotus ynnä muu paikoilleen, Kämäräinen sanoo.
VR:n velvoitteita tarkasteltava demokraattisesti
Rautatiematkustajien mukaan junien matkustajamääriä Suomessa voidaan parhaiten lisätä nopeuksia nostamalla. Jo rataverkon kunnostaminen siten, että nykykalustolla päästäisiin maksiminopeuksiin, parantaisi huomattavasti junien kilpailukykyä. Oikoratojenkin rakentaminen voi olla järkevää junatarjonnan lisäämiseksi.
”Voi esimerkiksi olla edullisempaa rakentaa yksiraiteinen oikorata vanhan linjauksen lisäksi kuin panostaa pelkästään vanhan radan kaksiraiteistamiseen”, Rautatiematkustajat toteavat ja mainitsevat esimerkkinä Espoon ja Salon välille suunnitellut ELSA-oikoradan.
Nykytilanteessa korostuu yhdistyksen mukaan se ristiriita, että VR:ltä sekä edellytetään hyvää taloudellista tulosta että asetetaan sille yhteiskunnallisia velvoitteita. ”Jos VR:n itse haluamasta monopolista halutaan pitää kiinni, sille asetettavia velvoitteita pitää pohtia demokraattisessa prosessissa eikä kuten nykyään hallintokoneiston salaiseksi julistamien asiakirjojen pohjalta.”
Demokraattisesti pitäisi muun muassa selvittää, miten palautetaan kaivattu sisämaan yöjunaliikenne, taajamajunayhteydet niin sanotuilla vähäliikenteisillä radoilla ja suurien kaupunkien ympäristön lähiliikenne.
Monopolissa pitäytymistä mielekkäämpää olisi Rautatiematkustajien mielestä kuitenkin suhtautua avomielisesti usean operaattorin järjestelmään.
Virkamiehet painottavat karsimista
Liikenneviraston asemaa rataverkon haltijana yhdistys harkitsisi uudelleen. Nykytilanne on hankala jatkuvan rahoitusvajeen takia. ”Liikenneviraston pitäisikin olla rautateiden etujen ajaja eikä ensisijaisesti hallinnon edustaja määrärahojen supistuksia mietittäessä”, kannanotossa painotetaan.
Kämäräinen arvostelee Liikenneviraston virkamiesten asennetta, jossa painottuu karsiminen. Talviongelmia pohtinut työryhmä esitti viime talvena junaliikenteen vähentämistä talvisin.
– Se on vähän defaitistinen (kohtalouskoinen) asenne. Täällä on melkein 150 vuotta saatu junat kulkemaan talvella. Hyvin usein virkamiehet esittävät tällaisia heidän kannaltaan helpompia vaihtoehtoja.
Rinnan rahanpuutteen korostamisen kanssa he ajavat kuitenkin myös kallista Pisara-rata-ratkaisua, Kämäräinen ihmettelee.
Suomen Rautatiematkustajat on rautatiematkustuksesta kiinnostuneita kokoava ja matkustajien etuja valvova yhdistys. Se perustettiin keväällä 2008, kun kemijärveläisten kamppailu yöjunayhteyksiensä puolesta oli tuottanut tulosta.