KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Rautatiematkustajat epäilevät Pisara-radan tarvetta

VR esitteli tiistaina kaluston jäänesto- ja sulatuslaitteistoa Ilmalan ratapihalla. Rautatiematkustajien mukaan lisäapua sääongelmiin voitaisiin saada esimerkiksi Linnunlaulun kallioleikkauksen kattamisella.

VR esitteli tiistaina kaluston jäänesto- ja sulatuslaitteistoa Ilmalan ratapihalla. Rautatiematkustajien mukaan lisäapua sääongelmiin voitaisiin saada esimerkiksi Linnunlaulun kallioleikkauksen kattamisella. Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Elias Krohn
5.1.2011 15.30

Suomen Rautatiematkustajat -yhdistys korostaa, että rautateiden ongelmiin tarvitaan useita eri ratkaisuja.

”Kärkihankkeeksi nimetään Pisara-rata, mutta se ei ratkaise vaikkapa routavaurioita ja lähiliikennejunien jäätymistä”, yhdistys muistuttaa kannanotossaan. Se pitääkin Pisara-rataa esimerkkinä vaikuttamisesta, jossa päättäjät miettimättä haluavat toteuttaa heille virkamiesvalmistelussa tarjoillun vaihtoehdon.

Pisara-radaksi kutsutulla Helsingin keskustan maanalaisella rataosuudella olisi tarkoitus purkaa Helsingin päärautatieaseman ruuhkaisuutta. Pasilasta lähtevälle, Hakaniemen, keskustan ja Töölön kautta kulkevalle radalle ohjattaisiin kaupunkiratojen liikenne.

ILMOITUS
ILMOITUS
”Täällä on melkein 150 vuotta saatu junat kulkemaan talvella.”

– Tolkullinen lähtökohta olisi ongelman havaitsemisen jälkeen selvittää kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Kun ne on käyty läpi, sitten voidaan myös eliminoida niitä ja perustella, miksi joku ei ole mahdollista. Tällaista prosessia ei ole tässä asiassa nähty, vaikka hankkeen hinta-arviot alkavat jo pyöriä miljardissa, kummastelee Rautatiematkustajien puheenjohtaja Kalevi Kämäräinen Kansan Uutisille.

Vaihtoehtona kaksikerroksinen rata

Rautatiematkustajien Pisara-rataa koskevassa lausunnossa tuodaan esiin useita mahdollisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi Linnunlaulun kallioleikkauksen kattaminen ehkäisisi toisen päävaihdekujan lumettumista ja huoltoliikennettä voidaan vähentää muun muassa ohjausvaunujen avulla. Nykyisen radan päälle voitaisiin myös rakentaa toinen kerros Pasilan ja Helsingin välillä.

Vaihtoehtoiset ratkaisut olisivat myös Pisara-rataa nopeampia toteuttaa.

– Viime aikoina on puhuttu releasetinlaitteen uusimisesta. Silläkin saataneen jotakin helpotusta ja todellakin nopeammin kuin odottamalla, että tunnelit on saatu porattua ja kiskotus ynnä muu paikoilleen, Kämäräinen sanoo.

VR:n velvoitteita tarkasteltava demokraattisesti

Rautatiematkustajien mukaan junien matkustajamääriä Suomessa voidaan parhaiten lisätä nopeuksia nostamalla. Jo rataverkon kunnostaminen siten, että nykykalustolla päästäisiin maksiminopeuksiin, parantaisi huomattavasti junien kilpailukykyä. Oikoratojenkin rakentaminen voi olla järkevää junatarjonnan lisäämiseksi.

”Voi esimerkiksi olla edullisempaa rakentaa yksiraiteinen oikorata vanhan linjauksen lisäksi kuin panostaa pelkästään vanhan radan kaksiraiteistamiseen”, Rautatiematkustajat toteavat ja mainitsevat esimerkkinä Espoon ja Salon välille suunnitellut ELSA-oikoradan.

Nykytilanteessa korostuu yhdistyksen mukaan se ristiriita, että VR:ltä sekä edellytetään hyvää taloudellista tulosta että asetetaan sille yhteiskunnallisia velvoitteita. ”Jos VR:n itse haluamasta monopolista halutaan pitää kiinni, sille asetettavia velvoitteita pitää pohtia demokraattisessa prosessissa eikä kuten nykyään hallintokoneiston salaiseksi julistamien asiakirjojen pohjalta.”

Demokraattisesti pitäisi muun muassa selvittää, miten palautetaan kaivattu sisämaan yöjunaliikenne, taajamajunayhteydet niin sanotuilla vähäliikenteisillä radoilla ja suurien kaupunkien ympäristön lähiliikenne.

Monopolissa pitäytymistä mielekkäämpää olisi Rautatiematkustajien mielestä kuitenkin suhtautua avomielisesti usean operaattorin järjestelmään.

Virkamiehet painottavat karsimista

Liikenneviraston asemaa rataverkon haltijana yhdistys harkitsisi uudelleen. Nykytilanne on hankala jatkuvan rahoitusvajeen takia. ”Liikenneviraston pitäisikin olla rautateiden etujen ajaja eikä ensisijaisesti hallinnon edustaja määrärahojen supistuksia mietittäessä”, kannanotossa painotetaan.

Kämäräinen arvostelee Liikenneviraston virkamiesten asennetta, jossa painottuu karsiminen. Talviongelmia pohtinut työryhmä esitti viime talvena junaliikenteen vähentämistä talvisin.

– Se on vähän defaitistinen (kohtalouskoinen) asenne. Täällä on melkein 150 vuotta saatu junat kulkemaan talvella. Hyvin usein virkamiehet esittävät tällaisia heidän kannaltaan helpompia vaihtoehtoja.

Rinnan rahanpuutteen korostamisen kanssa he ajavat kuitenkin myös kallista Pisara-rata-ratkaisua, Kämäräinen ihmettelee.

Suomen Rautatiematkustajat on rautatiematkustuksesta kiinnostuneita kokoava ja matkustajien etuja valvova yhdistys. Se perustettiin keväällä 2008, kun kemijärveläisten kamppailu yöjunayhteyksiensä puolesta oli tuottanut tulosta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Petteri Orpon hallitus ajaa jo ensi vuonna voimaan astuvaa velkajarrulakia.

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

Avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä jopa vähemmän kuin koronapandemian pahimpina aikoina.

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

Tuoreen tutkimuksen mukaan vastakkainasettelu oli eduskunnassa kovinta 1970-luvulla, jolloin sitä aiheutti suhde Neuvostoliittoon.

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

Palestiina-kysymyksestä repesi railo hallituksen sisälle.

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

Uusimmat

Sisältöä ei löytynyt!
ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
03

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
04

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 
05

”Kaikkien aikojen huijaus” – Hallitus romahduttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Sisältöä ei löytynyt!
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään