Elintarvikkeiden alkuperämerkinnät pitää saada kunnolla näkyviin, vaatii Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.
MTK järjestää tiistaina valtakunnallisen toimintapäivän teemalla ”Tiedätkö mistä ruokasi on peräisin”. Päivän aikana liiton jäsenet jalkautuvat traktoreineen suurten kauppojen edustoille ympäri Suomen.
– Kampanjalla vaaditaan ruokapakkauksiin selkeitä alkuperämerkintöjä. Kuluttajilla on oikeus tietää mistä ruoka on peräisin, MTK:n viestintäjohtaja Klaus Hartikainen kertoo.
Hartikaisen mukaan kauppojen hyllyiltä löytyy paljon sellaisia elintarvikkeita, joista on hyvin vaikea nähdä alkuperämaata. Yleensä tieto löytyy etsinnän jälkeen, mutta pienellä präntillä.
– Lisäksi on tiettyjä brändejä, joiden tuotteiden alkuperää ei tiedetä. Tässä asiassa haluamme nostaa kissan pöydälle.
Kuluttajille jaetaan tapahtumissa muun muassa suurennuslaseja, joiden avulla alkuperämerkintä saattaa löytyä helpommin.
Selkeyttä myös tuontituotteisiin
MTK haluaa nostaa esille myös kotimaisen ruuan pakkausmerkinnät.
– Meillä on erittäin hyvät alkuperämerkit, Joutsenlippu ja Sirkkalehti -merkki. Toiveena ovat selkeämmät merkinnät myös tuontituotteisiin.
Kampanjan aikana kerätään nimiä adressiin, jossa vaaditaan alkuperämaan selkeämpää merkitsemistä. Adressi löytyy myös verkosta osoitteesta www.adressit.com. Vetoomus luovutetaan kaikille Suomessa toimiville elintarvikeyrityksille sekä poliittisille päättäjille.
Toimintapäivä on osa MTK:n laajempaa kotimaisuuskampanjointia. Järjestö haluaa muistuttaa kotimaisten valintojen merkityksestä muun muassa kotimaiselle lihateollisuudelle.
– Selkeämpien pakkausmerkintöjen toivotaan vaikuttavan siten, että kuluttajat valitsisivat entistä enemmän kotimaista.