KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Rauman telakalle mieluisa tilaus

Suomen suurin maantielautta rakennetaan Raumalla.

Suomen suurin maantielautta rakennetaan Raumalla. Kuva: Finferries

STX:n Rauman telakka saa rakennettavakseen maantielauttaliikennettä hoitavalle Finferries-yhtiölle uuden sukupolven aluksen. Aluksen työllistävä vaikutus on telakan varapääluottamusmiehen Keijo Saarnin mukaan noin sata miestyövuotta.

PEKKA HELMINEN
8.4.2011 15.04

Ympäristöystävällinen maantielautta Turun saaristoon

Suomen Lauttaliikenne Oy Finferries ja STX Finland Oy allekirjoittivat perjantaina sopimuksen rakentaa maantielautta Turunmaan saaristoon Korppoon ja Houtskarin välille. Lautta tehdään STX:n Rauman telakalla. Sopimuksella on merkittävä työllistävä vaikutus suomalaisille laivanrakennusammattilaisille. Uusi lautta aloittaa liikennöinnin vuoden 2013 alussa.

Tilaus ei Saarnin mukaan läheskään ratkaise telakan työllisyysongelmaa. Saarni toivoo, että telakka saisi jatkoa nyt rakenteilla olevalle Englannin liikenteeseen menevälle automatkustajalautalle. Telakalla on lisäksi rakenteilla merentutkimusalus Etelä-Afrikkaan ja kalastuksen tutkimukseen tarkoitettu laiva Namibiaan. Varapääluottamusmies toivoo, että myös erikoisalusten tekemisestä saadaan töitä.

Telakan noin tuhannesta työntekijästä 70 on saanut tai saamassa lomautuslapun.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Irtisanomisista ei ole puhuttu. Niitä ei näillä näkymillä ole tulossa, Saarni toteaa.

Maantielautan rakentaminen alkaa kuluvan vuoden loppupuolella.

Vähärikkinen ja voimakas lautta

Finferriesin toimitusjohtajan Mats Rosinin mukaan työn alle tuleva maantielautta on lähes rikitön. Se käyttää polttoaineenaan kevyttä polttoöljyä.

Lautta käyttää energiaa olosuhteiden mukaan. Talven jääolosuhteissa se voi käyttää moottorien maksimitehoja, mutta kesäisin koneet voidaan säätää vähemmälle teholle ilman turhaa energian kulutusta.

Lauttaan tulee dieselsähköperiaatteella toimivat potkurilaitteisto, jonka sisällä toimii potkureita käyttävä sähkömoottori. Potkuri voi kääntyä joka suuntaan. Nyt välillä liikennöivä Mergus-maantielautta kääntää potkurilapansa vaihtaessaan kulkusuuntaa laiturissa.

Myös suurin lautta

Uusi alus on lähes kaksi kertaa suurempi kuin Mergus. Rosinin mukaan rakennettava alus pystyy maksimitehoillaan murtamaan jäätä tehokkaammin kuin nyt liikenteessä olevat lautat. Uuden sukupolven alus murtaa itsensä jääkannen läpi, kun vanhat joutuvat ”tökkimään” itselleen kulkuväylää.

Koska sopimus solmittiin kymmeneksi vuodeksi, se mahdollisti mittavan investoinnin. Rosinin mukaan uuden aluksen kuljetuskapasiteetti on lähes kaksinkertainen nykyiseen alukseen verrattuna.

– Tämänhenkisen noin 30 henkilöauton sijasta kyytiin mahtuu kerralla yli 50 autoa, Rosin kiittelee.

Rakennettava lautta on lajissaan Suomen suurin.

Lautta tarjoaa tilat noin 250 matkustajalle, kolmelle täysperävaunulliselle rekalle sekä 39 henkilöautolle. Uudisrakennusprojektista vastaava Finferriesin tekninen päällikkö Sture G. Aurén kertoo, että kahden vetolaitteen voimin kulkevan lautan leveys tulee olemaan 12,8 ja syväys neljä metriä kokonaispituuden ollessa 65 metriä. Alusta varten on tehtävä joitakin muutoksia satamiin.

Tilaajan mukaan alus tulee toimimaan vuosikymmeniä eteenpäin. Varsinais-Suomen ELY-keskus kilpailutti Saaristotien lauttayhteyksien järjestämisen vuosina 2013–2022. Asiakkaan tarvemäärittely edellytti, että Korppoo-Houtskari –reitin alus on nykyistä isompi.

Valtion omistama Finferries liikennöi 39 eri lauttapaikalla ympäri maata saaristossa ja Sisä-Suomessa. Finferries irrotettiin Destiasta omaksi yrityksekseen. Lauttaliikenteen kyydissä kulkee vuosittain noin viisi miljoonaa ajoneuvoa ja kymmenen miljoonaa matkustajaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

Uusimmat

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
04

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 
05

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

08.08.2025

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään