Sanomalehtiä lukevat nuoret ja nuoret aikuiset pitävät sanomalehtiä muita mediamuotoja huomattavasti uskottavampina, luotettavampina, turvallisempina, laadukkaampina ja yhteiskunnallisesti vastuullisempina. Nämä alle 35-vuotiaiden sanomalehtiin liittämät ominaisuudet korostuivat Medioiden mielikuvat 2011 -tutkimuksessa, jonka toteutti TNS Gallup Sanomalehtien Liitolle maaliskuun lopulla.
Kaikkien vastaajien vastauksissa sanomalehtien vahvimmiksi mielikuviksi erottuivat ominaisuudet arvostettu, asiantunteva, ajankohtainen ja hyödyllinen.
Sanomalehtien verkkopalvelujen mielikuvia tutkittiin nyt toista kertaa. Tilastollisesti merkitsevää parannusta oli tapahtunut sanomalehtien verkkopalvelujen luotettavuudessa, yksilöllisyydessä ja aktiivisuudessa.
Muuhun internetin tarjontaan verrattuna sanomalehtien verkkopalveluja pidettiin huomattavasti luotettavampina, arvostetumpina, asiantuntevampina ja vastuullisempina.
Nuoret lukijat
ahkeria äänestäjiä
Sanomalehtiä päivittäin lukevat nuoret aikuiset äänestivät kevään eduskuntavaaleissa selvästi aktiivisemmin kuin sanomalehtiä harvemmin seuraavat ikätoverinsa. Tutkimuksen mukaan nuorista painettujen sanomalehtien päivittäislukijoista 76 prosenttia äänesti vaaleissa. Nuorista sanomalehtien verkkoversioiden päivittäislukijoista kävi vieläkin suurempi osa äänestämässä (78 prosenttia). Sanomalehtiä vähemmän seuraavista nuorista vain joka toinen äänesti vaaleissa.
Tutkimuksen mukaan entistä useampi seurasi vaaleja koskevaa kirjoittelua sanomalehdistä. Kun verrattiin vuosien 2011 ja 2007 eduskuntavaalien herättämää kiinnostusta oli kasvu noin kymmenen prosenttiyksikköä.
Sanomalehtien suurimpina vahvuuksina vaaliuutisoinnissa pidettiin luotettavuutta, tarkkuutta ja asioiden esittämistä ymmärrettävällä kielellä. Eniten oli parantamisen varaa ehdokkaiden tasapuolisessa kohtelussa, puolueiden välisten erojen esiintuomisessa ja vaikeiden asioiden konkretisoinnissa.
Sanomalehti tavoittaa
lähes jokaisen
Sanomalehtien kokonaistavoittavuusluvut julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa. Kansallisessa Mediatutkimuksessa vuonna 2010 mukana olleet 40 painettua sanomalehteä ja niiden verkkopalvelut tavoittavat yhdessä 92 prosenttia suomalaisista. Käytännössä siis jokin sanomalehti tavoittaa liki jokaisen suomalaisen.
14 prosenttia suomalaisista lukee sanomalehteä vain verkkopalveluna ja 37 prosenttia vain painetussa muodossa. 41 prosenttia suomalaisista lukee sanomalehteä sekä painettuna että verkkopalveluna. Tiedot perustuvat Levikintarkastuksen KMT Lukija 2010- ja KMT Kuluttaja 2010 -tutkimusten tuloksiin.