Helsinkiin hankittavien uusien raitiovaunujen tilaaja HKL ja ne toimittava Transtech ovat nyt määritelleet vaunujen muotoilun rakenteellisten ratkaisujen osalta. Sen sijaan vaunun värityksestä tai sisätilojen materiaaleista ei ole vielä tehty päätöksiä.
Uusia vaunuja hankitaan ensimmäisessä vaiheessa 40 kappaletta. Uusi vaunu on 27,3 metriä pitkä ja siinä on 73 kiinteää istuinpaikkaa. Kaikkiaan paikkamäärä nousee yli 140. Vaunussa on tilaa myös neljälle pyörätuolille tai lastenvaunuille.
Uuden raitiovaunun muodoissa on haettu modernia ilmettä ja ajattomuutta sekä pyritty yhtenevyyteen jo olemassa olevan vaunukaluston kanssa.
Lopullisesti vaunu istutetaan kaupunkikuvaan ulkoasunsa puolesta tulevana syksynä, kun vaunun värityksen yksityiskohdista päätetään. Vihreä tulee kuitenkin jatkossakin säilymään Helsingin raitiovaunujen päävärinä.
Raitiovaunun muotoiluun ovat vaikuttaneet monet käyttäjäryhmät, joita HKL on kuullut vaunun suunnittelussa. Tulevan vaunun sisätiloista on rakennettu mittasuhteiltaan oikean kaltainen, puinen mallivaunu Ouluun, johon käyttäjiä edustavat erityisryhmät ja HKL:n henkilökunta ovat käyneet tutustumassa.
Muotoiluun on vaikuttanut myös liikenneturvallisuus, joka näkyy mm. siinä, että vaunun puskurin alaosa on aavistuksen eteenpäin työntyvä. Rakenne lisää jalankulkijoiden turvallisuutta mahdollisissa liikenneonnettomuuksissa.
Koska vaunu on kokonaan matalalattiainen, vievät vaunun pyörät tilaa matkustamosta. Osa istuimista on siksi rakennettu pyörätilan päälle vastakkain istuttaviksi. Uusi vaunu on nykyisiä hiukan leveämpi, ja istuinväljyys siten parempi.
Raitiovaunujen elinkaari on erittäin pitkä, ja uudet vaunut rakennetaan kestämään jopa 40 vuotta.