KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Helsingin uusista raitiovaunuista entistä turvallisempia

Kuva: IDIS Design Oy

Kansan Uutiset
29.6.2011 10.18

Helsinkiin hankittavien uusien raitiovaunujen tilaaja HKL ja ne toimittava Transtech ovat nyt määritelleet vaunujen muotoilun rakenteellisten ratkaisujen osalta. Sen sijaan vaunun värityksestä tai sisätilojen materiaaleista ei ole vielä tehty päätöksiä.

Uusia vaunuja hankitaan ensimmäisessä vaiheessa 40 kappaletta. Uusi vaunu on 27,3 metriä pitkä ja siinä on 73 kiinteää istuinpaikkaa. Kaikkiaan paikkamäärä nousee yli 140. Vaunussa on tilaa myös neljälle pyörätuolille tai lastenvaunuille.

Uuden raitiovaunun muodoissa on haettu modernia ilmettä ja ajattomuutta sekä pyritty yhtenevyyteen jo olemassa olevan vaunukaluston kanssa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lopullisesti vaunu istutetaan kaupunkikuvaan ulkoasunsa puolesta tulevana syksynä, kun vaunun värityksen yksityiskohdista päätetään. Vihreä tulee kuitenkin jatkossakin säilymään Helsingin raitiovaunujen päävärinä.

Raitiovaunun muotoiluun ovat vaikuttaneet monet käyttäjäryhmät, joita HKL on kuullut vaunun suunnittelussa. Tulevan vaunun sisätiloista on rakennettu mittasuhteiltaan oikean kaltainen, puinen mallivaunu Ouluun, johon käyttäjiä edustavat erityisryhmät ja HKL:n henkilökunta ovat käyneet tutustumassa.

Muotoiluun on vaikuttanut myös liikenneturvallisuus, joka näkyy mm. siinä, että vaunun puskurin alaosa on aavistuksen eteenpäin työntyvä. Rakenne lisää jalankulkijoiden turvallisuutta mahdollisissa liikenneonnettomuuksissa.

Koska vaunu on kokonaan matalalattiainen, vievät vaunun pyörät tilaa matkustamosta. Osa istuimista on siksi rakennettu pyörätilan päälle vastakkain istuttaviksi. Uusi vaunu on nykyisiä hiukan leveämpi, ja istuinväljyys siten parempi.

Raitiovaunujen elinkaari on erittäin pitkä, ja uudet vaunut rakennetaan kestämään jopa 40 vuotta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmsitoliitto lanseeraa uuden juhalpäivän.

Vasemmistoliitto kehitti uuden juhlapäivän kesäkuulle

Suomalaisen luontojalanjäljestä valtaosa muodostuu ruuasta – kansalaisen osuus laskettiin ensimmäisenä maailmassa

Gazaan on saatu pieniä määriä avustustarvikkeita.

Vasemmistoliiton Honkasalo on huolissaan Madleen-laivan aktivisteista: ”Suomen hallitus ei voi katsoa sivusta”

Vasemmistoliiton europarlamentaarikot Jussi Saramo, Merja Kyllönen ja Li Andersson pitävät kesäkokoustaan Helsingissä.

Vasemmistoliiton mepit vaativat helpottamaan investointeja: Ilmasto puolustuksen rinnalle

Uusimmat

Vasemmsitoliitto lanseeraa uuden juhalpäivän.

Vasemmistoliitto kehitti uuden juhlapäivän kesäkuulle

Suomalaisen luontojalanjäljestä valtaosa muodostuu ruuasta – kansalaisen osuus laskettiin ensimmäisenä maailmassa

Gazaan on saatu pieniä määriä avustustarvikkeita.

Vasemmistoliiton Honkasalo on huolissaan Madleen-laivan aktivisteista: ”Suomen hallitus ei voi katsoa sivusta”

Vasemmistoliiton europarlamentaarikot Jussi Saramo, Merja Kyllönen ja Li Andersson pitävät kesäkokoustaan Helsingissä.

Vasemmistoliiton mepit vaativat helpottamaan investointeja: Ilmasto puolustuksen rinnalle

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 
02

Orpon hallitukselta tuli tänään lisää työntekijän aseman heikennyksiä – ”Järkyttäviä esityksiä”

 
03

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

 
04

Ammattikouluissa ei tuhottu vain yleissivistystä: ”Myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle”

 
05

Perussuomalaisten Mäkelän työelämäpuheet tyrmätään ”Selvästi on alkanut vähän kaduttaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Puolustusbudjetti nousee huimasti – ”Mistä rahat?” vasemmistoliiton Koskela kysyy

09.06.2025

Hoivatyötä ja hitaan kuoleman arvoitus Eija Laineen harvinaisen kypsässä esikoisdekkarissa Keisarinvihreä

08.06.2025

Itä-Afrikan konfliktialueiden siviileiltä loppuvat pakopaikat

08.06.2025

Mangrovet suojaavat elämää ja elinkeinoja Bangladeshin rannikoilla

08.06.2025

Huuhkajat joutui Hollannin pallokouluun

08.06.2025

Alkuperäiskansat haluavat perinnetietonsa käyttöön valtamerten suojelussa

07.06.2025

Keinoälyä valjastetaan Kenian sarvikuonojen suojeluun

07.06.2025

Petteri Orpo tuli ja muutti Suomen – Muutoksen suunnasta voi olla monta mieltä, sen merkityksestä ei

07.06.2025

Ammattikouluissa ei tuhottu vain yleissivistystä: ”Myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle”

06.06.2025

Israelissa kibbutsit vaihtuivat startupeihin – ”Innovaatiotalous osaa tuottaa arvoa suoraan kuolemasta”

06.06.2025

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

06.06.2025

Kansanedustaja palasi perhevapaalta: ”Viimeistään nyt on selvää, ettei hallitus saavuta itselleen asettamiaan tavoitteita”

06.06.2025

Vasemmiston nousu jatkui Ylen gallupissa, näin Minja Koskela kommentoi – ”Politiikassa ei voi voittaa pelkällä kritiikillä vaan pitää olla omia visioita”

05.06.2025

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

05.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään