Luottojen voimakas markkinointi on lisännyt velkaantumista, arvioivat Kuluttajaviraston kyselyyn vastanneet talous- ja velkaneuvojat. Viraston tiedotteen mukaan luotonantajat eivät myöskään selvitä hakijan maksukykyä riittävästi, vaikka laki niin velvoittaakin.
Kuluttajavirasto selvitti talous- ja velkaneuvojien näkemyksiä asiakkaidensa velkaantumisen syistä. Kyselyyn vastasi 72 talous- ja velkaneuvojaa, mikä on hieman yli puolet kaikista neuvojista.
Lähes 70 prosenttia neuvojista uskoi, että erittäin suuri syy velkaantumiselle on luottojen runsas ja näyttävä markkinointi. Tilannetta pahentaa se, että luotonantajat myöntävät luottoja tarkastamatta asiakkaan maksukykyä.
Harkitsemattomaan luoton ottoon yllyttäminen laitonta
Päällekäyvä markkinointi ja luottojen huoleton myöntäminen ovat vastoin kuluttajaluottoja koskevaa lainsäädäntöä, joka tuli voimaan vuodenvaihteessa. Sen mukaan kuluttajaa ei saa yllyttää ottamaan luottoa ilman harkintaa. Lisäksi luotonantajan on aina arvioitava kuluttajan luottokelpoisuus ennen luoton myöntämistä.
Arviointitapa riippuu muun muassa luoton määrästä. Vaikka 20 euron pikaluoton myöntämiseen riittäisi hakijan maksuhäiriöiden tarkistus, edellytetään satojen eurojen luotoissa esimerkiksi hakijan työtilanteen ja palkkatietojen selvittämistä.
Ammattitaitoinen luotonantaja osaa pieniäkin luottoja myöntäessään tiedustella asiakkaalta esimerkiksi tämän työtilannetta sekä palkka- ja verotustodistusta.
Luotonantajan kuuluisi tulla velkaantunutta vastaan
Kuluttajaluottoja koskeva lainsäädäntö edellyttää myös, että luotonantaja neuvoo maksuvaikeuksiin joutunutta asiakasta ja suhtautuu myönteisesti maksujärjestelyihin.
Neuvojien kokemusten mukaan näin ei läheskään aina tapahdu. Vain runsaat puolet heistä arvioi, että luotonantajat ottavat yhteyttä asiakkaisiinsa maksujärjestelyistä sopimiseksi.
Kuluttajat ovat aktiivisempia selvittämään tilannettaan. Neuvojien käsityksen mukaan 80 prosenttia heidän maksuvaikeuksiin joutuneista asiakkaistaan ottaa yhteyttä velkojaan saadakseen lisäaikaa laskun maksamiseen.
Neuvojilla ei ollut yhdenmukaista käsitystä siitä, kuinka suuri osa talous- ja velkaneuvonnan asiakkaista on velkaantunut nimenomaan pikaluottojen vuoksi. Pikaluotot nähtiin kuitenkin enemmän nuorten kuin vanhempien asiakkaiden ongelmana.