WWF Suomi on pettynyt Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n uuteen päätökseen, joka sallii uusien risteilyalusten ja matkustajalaivojen päästää jätevesiään Itämereen vielä useiden vuosien ajan.
IMO teki jo viime vuonna alustavan päätöksen, jonka mukaan alusjätevesien laskeminen Itämereen kielletään uusilta aluksilta vuodesta 2013 lähtien ja kaikilta aluksilta vuodesta 2018 lähtien edellyttäen, että satamissa on käytettävissä asianmukainen vastaanottokapasiteetti.
IMO:n viimeviikkoinen päätös lykkäsi uusien laivojen takarajaa kolmella vuodella, vuoteen 2016.
Harvassa satamassa on tarvittava laitteisto
Pitkään odotettu kielto ei voi tulla voimaan ennen kuin Itämeren satamat on varustettu tarvittavalla alusjätevesien vastaanottolaitteistolla. Nykyään vain kolme Itämeren 20 satamasta – Helsinki mukaanlukien – pystyy vastaanottamaan ja käsittelemään risteilyvieraiden tuottamat suuret jätevesimäärät.
– Risteilyelinkeinon, Itämeren valtioiden ja satamien tulee nyt osoittaa suurempaa vastuullisuutta ja johtajuutta tekemällä tarvittavat korjaukset sekä laivoihin että satamiin. Vain siten voidaan välttää jätevesien dumppaaminen suoraan mereen, sanoo WWF Suomen meriohjelman päällikkö Sampsa Vilhunen.