Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) kehottaa yliopistoja kiinnittämään huomiota uusien opiskelijoiden kiinnittymiseen opintoihin ja opiskeluyhteisöön.
Tutkimuksissa on arvioitu, että jopa kaksi kolmasosaa opiskelijan oppimisesta tapahtuu kahden ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Samalla ensimmäisen vuoden kokemukset muovaavat myöhempien vuosien opiskelutyyliä.
Yhteisöllä ja vuorovaikutuksella on niin ikään osoitettu olevan huomattava merkitys opiskelijan akateemisen asiantuntijuuden kehittymiselle.
– Tätä taustaa vasten on hälyttävää, että vain vajaa puolet opiskelijoista keskustelee ensimmäisen puolen vuoden aikana opettajan kanssa opintojen sujumisesta, kiinnostavista tieteellisistä aiheista tai tulevaisuudensuunnitelmistaan, SYL:n puheenjohtaja Katri Korolainen-Virkajärvi sanoo.
Etäiset opettajat eivät edistä yhteisöllisyyttä
– Opiskelijajärjestöjen ja -tutoreiden rooli uusien opiskelijoiden mukaan ottamisessa on merkittävä. Odotamme yliopistojen vahvistavan opettajatutoreiden roolia ja osaamista. Lisäksi on tärkeää kehittää yhteistyötä opettaja- ja opiskelijatutoreiden välillä. Opiskeluyhteisöissä ei synny yhteenkuuluvuutta, jos opettajat vaikuttavat etäisiltä, pohtii SYL:n hallituksessa opiskelukyvystä vastaava Annamaija Rönkkö.
Uudet opiskelijat ovat lähes poikkeuksetta innoissaan opiskelualastaan ja yliopisto-opintojen aloittamisesta.
– Opiskelijoiden innostus on voimavara, jota ei kannata hukata, vaan ruokkia kaikin tavoin. Yhteenkuuluvuuden tunne johtaa sitoutumiseen yhteisön tavoitteisiin: haluun oppia, luoda uutta ja edetä opinnoissa. Ensimmäisen vuoden hyvä fiilis opinnoista pitää yllä motivaatiota jatkossakin, Rönkkö jatkaa.
Korolainen-Virkajärven mukaan opiskelijat arvioivat koulutuksen laatua sen mukaan, millaista tukea he ovat saaneet opintojen aikana ja millaisen kokonaiskokemuksen yliopisto on heille tarjonnut.