Erityisesti mielenterveyden ongelmat ja elämän kriisit ovat lisänneet roimasti yhteydenottojen määrää Kriisikeskus Mobileen, joka toimii 15 kunnan alueella Keski-Suomessa.
Vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana Kriisikeskus Mobilessa on tilastoitu yhteensä 6 938 yhteenottoa. Määrä on lähes tuhat suurempi kuin viime vuonna vastaavana aikana.
Kasvaneiden yhteydenottojen taustasyissä ovat painottuneet mielenterveyteen liittyvien asioiden ja traumaattisten kriisien lisäksi sosiaalipäivystykseen liittyneet asiakastilanteet.
Yhteydenottojen taustalla ensisijaisina syinä ovat olleet mielenterveyteen liittyvät syyt, muun muassa ahdistuneisuus, masentuneisuus ja itsetuhoisuus yhteensä 1 625 kertaa. Kriisiytynyt perhetilanne, erotilanne, sairaus, yksinäisyys, taloudelliset ongelmat sekä muut elämän kriisit olivat syynä 1 296 yhteydenotossa.
Traumaattiset kriisit kuten äkillinen kuolema, läheisen itsemurha tai onnettomuus aiheuttivat 759 yhteydenottoa ja sosiaalipäivystystilanteet 685 yhteydenottoa. Yhteydenottojen taustalla ovat lisäksi usein väkivalta (497), päihteet (337) tai rikos (229).
Kriisikeskus Mobile on avoinna ympäri vuorokauden. Yhdeksän yhteydenottoa kymmenestä tapahtuu puhelimitse.
Yhteyttä voivat ottaa traumaattisen tai elämän kriisin kohdannut avuntarvitsija, hänen läheisensä tai viranomaistahot. Mobilen toimialueella asuu noin 240 000 keskisuomalaista.