Puolan johtavat poliitikot ovat viime päivinä ahkerasti käsitelleet niin sanottua Millerin raporttia.
Raportissa analysoidaan viime vuoden huhtikuussa tapahtunutta puolalaisen lentokoneen tuhoutumista Venäjällä. Onnettomuus tapahtui, kun presidentti Lech Kaczynskia ja tämän seuruetta kuljettanut lentokone yritti laskeutua Smolenskin lähellä olevalle Siewernyin lentokentälle.
Lentäjät eivät olleet itsemurhaajia
Puolan sisäministerin Jerzy Millerin johdolla raportin käsittelyyn osallistuneet poliitikot sekä ilmavoimien ja puolustusministeriön edustajat ovat pyrkineet selvittämään, mitä kohtalokkaita virheitä onnettomuuskoneen TU-154:n lentäjät ja henkilökunta olivat tehneet. Pyrkimyksenä on luoda opetusaineisto, jonka avulla virheitä voitaisiin tulevaisuudessa välttää.
Miller selosti TU-154 -koneen käyttäytymistä sen aloittaessa laskeutumisoperaatiota vaikeissa sumuisissa oloissa. Kone lensi matalalla eikä yrittänytkään laskeutua Siewernyin kentälle vaan etsi toista laskeutumispaikkaa. Lentokone oli tuolloin kunnossa. Onnettomuus ei siis aiheutunut koneen viasta.
Lennon viimeisillä sekunneilla kone vähensi korkeutta eikä aloittanut laskeutumista, toisin kuin venäläisten laatima kansainvälinen MAK -raportti esittää.
Hytistä ei kuulunut komennusta laskeutumisesta vaan käsky siirtymisestä etsimään toista laskeutumispaikkaa. Tämä operaatio ei kuitenkaan onnistunut. Kone laskeutui liian matalalle ja törmäsi koivuun. Lentäjät eivät pystyneet muuttamaan lentokorkeutta tarpeeksi nopeasti.
Miller sanoi raporttia esitellessään, että lentäjät eivät olleet itsemurhaajia mutta eivät myöskään olleet saaneet riittävää koulutusta korkeusmittarien ja automaattiohjaimen käytössä.
Puutteellinen koulutus pääsyy
MAK-raportin mukaan kenraali Andrzej Blascik, jolla oli alkoholia veressä painosti lentäjiä laskeutumaan. Millerin raportin mukaan ketään ei painostettu mutta kenraalin Blascikin läsnäolo koneessa saattoi kohtalokkaasti vaikuttaa koneen henkilökuntaan.
Varsin yleisesti epäillään, että presidentti Kaczynskin kiirehtiminen Katynin murhien muistomerkin paljastustilaisuuteen Smolenskiin oli yksi onnettomuuden syy.
Millerin raportissa keskeinen syy onnettomuuteen on lentäjien riittämätön koulutus. Erityisesti Miller mainitsee 36. erityisrykmentin, jonka pitäisi olla parhaista parhain. Myös tämän valiojoukon koulutuksessa on raportin mukaan suuria puutteita. Syyllisiä tähän ovat Puolan ilmavoimien johto ja puolustusministeriö.
Millerin raportin julkistamisen jälkeen pääministeri Donald Tusk antoi eron maan puolustusministerille Bogdan Klichille, joka on vastuussa lentäjien koulutuksesta. Eräässä puolalaisessa päivälehdessä vinoiltiin, että heikko lentäjäkoulutus vastaa pommiattentaattia, jonka jälkiä Millerin raportin laatijat etsivät mutta eivät löytäneet.
Katastrofin yksi syy presidenttikilpa
Laki ja oikeus -puolueen puheenjohtaja, kuolleen presidentti Lech Kaczynskin veli Jaroslaw Kaczynski sanoo suoraan, että Millerin raportti on syytös pääministeri Tuskia vastaan. Jos raportti olisi hänen mukaansa pätevä, se vahvistaisi teesin siitä, että TU-154:n katastrofi oli seurausta presidentti Kaczynskin ja pääministeri Tuskin välisestä presidenttikilvasta.
Kaczynski jatkaa, että vasta kun Laki ja oikeus -puolue ottaa Puolassa vallan, hän selvittää Smolenskin katastrofin kuolleen veljensä puolesta.
Jaroslaw Kaczynski perustelee väitettään sillä, että Donald Tusk kävi Katynin muistomerkillä yhdessä Venäjän pääministerin Vladimir Putinin kutsusta 7.4 2010 ja Lech Kaczynski 10.4.
Laki ja oikeus -puolueessa on edelleen aktivisteja, jotka uskovat että kyseessä oli Tuskin ja Putinin yhteinen salajuoni, jolla Lech Kaczynskin lento ajoitettiin 10. 4. 2010.