– Lisäyksessä on huomioitu vain 10 miljoonaa, liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) toteaa.
Hän toteaa, että VR on panostanut liikenteen turvallisuuteen ja aikataulujen täsmällisyyteen.
– Valtion on hoidettava oma osuutensa rataliikenteen sujuvoittamiseksi, Kyllönen vaatii ja muistuttaa siitä, että noin viidellätoista prosentilla eli yhteensä 800 ratakilometrillä joudutaan pitämään alempia nopeusrajoituksia rataverkon huonon kunnon takia.
– Monet kaukoliikenteen viimeaikaiset myöhästelyt ovat johtuneet vuosien saatossa heikentyneestä infrasta. Tulen pitämään huolta siitä, että hallitusohjelman kirjauksesta pidetään kiinni, Kyllönen vakuuttaa.
Karsintaa liikenteen saralla
Valtiovarainministeriön esitys liikenne- ja viestintäministeriön budjetiksi vuodelle 2012 on muuten pääosin ministeriön oman esityksen mukainen.
– Pidän myös tärkeänä, että yksityisteiden valtionapu pysyy tämän vuoden tasolla 23 miljoonassa eurossa, Kyllönen sanoo.
Hän arvioi yksityisteiden rahoituksen olevan tärkeää erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa, joissa maa- ja metsätalouden merkitys on suuri.
Kaikkiaan valtiovarainministeriö on karsinut liikenne- ja viestintäministeriön esitystä yhteensä 41 miljoonalla eurolla. Ministeriön käytössä on ehdotuksessa kaikkiaan 2,4 miljardia euroa.
Uusia teitä
Ehdotuksessa esitetään ensi vuonna käynnistettäväksi tiehankkeet Eurooppatie 18 Koskenkylän ja Kotkan välisen tieyhteyden parantaminen, valtatie 12 Tampereen rantaväylä ja Turun sataman tieyhteys Suikkilantie. Tampereen rantaväylä ja Turun sataman tieyhteys toteutetaan kuntien jälkirahoituksella. Lisäksi Seinäjoen ja Oulun välisen rataosuuden rahoitus jatkuu.
Valtio osallistuu Länsimetron rakentamiskustannuksiin enintään 30 prosentilla. Lentopaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon esityksessä varataan miljoona euroa. Rahat käytettäisiin Seinäjoen Rengonharjun kenttään ja Mikkelin lentokenttiin.
Yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen tulisi yhteensä 23 miljoonaa euroa.
Perusväylänpitoon luvataan runsas 950 miljoonaa.Siitä teiden kunnossapitoon kohdennettaisiin 529 miljoonaa, ratoihin 331 miljoonaa ja meriväyliin 91 miljoonaa euroa. Korjauksiin ja ylläpitoinvestointeihin kohdennettaisiin noin 290 miljoonaa euroa.
Liikenteen tukemiseen ja ostoihin ehdotetaan 206 miljoonan euron määrärahaa. Siitä käytettäisiin meriliikenteen kilpailukyvyn parantamiseen 90,4 miljoonaa ja Saimaan luotsauksen hintatukeen 4,2 miljoonaa euroa.
Junien kaukoliikenteen ostoihin käytetään 32,7 miljoonaa euroa. Junien lähiliikenteen palveluja ostetaan 9,7 miljoonalla eurolla.
Alueellisen ja paikallisen bussi- ja taksiliikenteen ostoihin sekä seutu- ja työmatkalippujen hinnanalennusten tukemiseen käytetään 39,9 miljoonaa euroa. Suurten kaupunkien joukkoliikennettä avustetaan 9,3 miljoonalla eurolla.
Saariston yhteysalusliikennettä ostetaan 10,8 miljoonalla eurolla. Rahoitus on turvattu LVM:n hallinnonalalla menoja uudelleen kohdentamalla.