Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang laskee tutkimustuloksiin perustuen, että 70 prosenttia suomalaisista suhtautuu turvakameroihin myönteisesti.
Kameroiden ansiosta tieosuuksilla yli 10 km/h ylinopeudet ovat pudonneet 30-50 prosenttia. Tämän seurauksena kuolonkolareiden määrä on laskenut 32 prosenttia. Liikenneturvallisuuskameroilla varustetuilla teillä keskinopeus on pudonnut viidellä prosentilla.
Klang myöntää, että alentamalla nopeuksia ei välttämättä voida vähentää onnettomuuksien määrää. Liikenneturvallisuusinsinööri kuitenkin muistuttaa, että nopeuksia noudattamalla voidaan onnettomuuksien seurauksia lieventää. Suomessa kuolee liikenteessä vuosittain noin 280 ihmistä ja loukkaantuu vakavasti ainakin 16 000 henkilöä.
Klangin mukaan onnettomuuden syyt voivat olla monet, mutta vammojen syynä on ihmiseen tapahtumahetkellä kohdistuvat voimat. Voima riippuu auton nopeudesta onnettomuushetkellä. Vammojen suuruuteen vaikuttaa myös se, kuinka hyvin ihminen on suojattu. Auton kestävyysominaisuudet ja turvavöiden käyttö ovat ratkaisevia tekijöitä.
Jo 30 km/h vauhdilla ajattaessa ilman turvavyötä voi kolarissa menettää henkensä.
Törmäys 80 km/h nopeudessa vastaa vapaata pudotusta seitsemännestä kerroksesta. Nopeuden ollessa 50 km/h pudotus vastaa kolmannesta kerroksesta tippumista.
Yli puolet ajaa ylinopeutta
Kymmenestä autoilijasta kuusi ajaa ylinopeutta. Klang laskee, että nopeusrajoituksia noudattamalla säästettäisiin vuodessa 50-100 ihmisen henki.
Liikenneturvallisuusinsinööri Klang tarttui Turun Sanomien yleisönosastokirjoitukseen, jossa arvosteltiin ylinopeudella valvontakameran perusteella annettuihin sakkoihin. Klang näkee, että pieniinkin ylinopeuksiin pitää päästä kiinni, koska näin säästetään ihmishenkiä.
Vastakirjoituksessaan Klang ei halua syyllistettävän ylinopeuden ajamisesta autoilijaa liikennerikolliseksi. Hän peräänkuuluttaa vastuullisuutta, että noudattamalla nopeusrajoituksia pelastetaan ihmishenkiä.
Suomalaiset säntillisiä
Suomalaisten ajokulttuuri on säntillistä verrattuna Euroopan entisiin sosialistisiin maihin. Puolassa ajetaan kuukausi sitten saadun kokemuksen mukaan noin 20 km/h yli nopeusrajoitusten. ”Itsemurhaohituksiakin” tehdään.
Venäjällä suojatietä ylittävä on autoilijan armoilla. Liikennekulttuurimme on suhteellisen hyvä, mutta kuolemien ja loukkaantumisten vähentämiseksi on vielä tehtävää. Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista puolet alle 45-vuotiailla tapahtuu liikenteessä.
Turku ajaa jälkijunassa
Kuntien nopeusrajoituksissa vallitsee kirjava käytäntö. Suurempien kaupunkien ydinkeskustoissa on omaksuttu linjaksi 30 km/h rajoitus.
Turku tekee poikkeuksen. Kokoomuksen ja demarien ratkaistessa esitys nopeusrajoituksen alentamisesta kolmeen kymppiin kariutui. Kaupungin liikennesuunnittelijat perustelivat alennusta lähinnä vakavien loukkaantumisten vähenemisellä. Tilastolukuihin perustuva ehdotus ei saanut kuitenkaan poliittista hyväksyntää taakseen.
Turku saa odottaa uutta ratkaisua kunnallisvaalien jälkeen. Ratin ja selkänojan välissä elävien kunnallispoliitikkojen määrä varmastikin vähenee.