KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Peltipoliisi pelastaa 27 ihmishenkeä

Valvontakamerat saavat osakseen kritiikkiäkin. Tilastot osoittavat kameroiden kuitenkin vähentävän liikenneonnettomuuksia. Kuvaa on käsitelty.

Valvontakamerat saavat osakseen kritiikkiäkin. Tilastot osoittavat kameroiden kuitenkin vähentävän liikenneonnettomuuksia. Kuvaa on käsitelty. Kuva: Anniina Säilynoja

Automaattinen nopeusvalvonta pelastaa 27 ihmisen hengen vuodessa. Lisäksi yli 87 ihmistä välttyy vakavalta loukkaantumiselta.

PEKKA HELMINEN
5.9.2011 15.55

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang laskee tutkimustuloksiin perustuen, että 70 prosenttia suomalaisista suhtautuu turvakameroihin myönteisesti.

Kameroiden ansiosta tieosuuksilla yli 10 km/h ylinopeudet ovat pudonneet 30-50 prosenttia. Tämän seurauksena kuolonkolareiden määrä on laskenut 32 prosenttia. Liikenneturvallisuuskameroilla varustetuilla teillä keskinopeus on pudonnut viidellä prosentilla.

Klang myöntää, että alentamalla nopeuksia ei välttämättä voida vähentää onnettomuuksien määrää. Liikenneturvallisuusinsinööri kuitenkin muistuttaa, että nopeuksia noudattamalla voidaan onnettomuuksien seurauksia lieventää. Suomessa kuolee liikenteessä vuosittain noin 280 ihmistä ja loukkaantuu vakavasti ainakin 16 000 henkilöä.

Klangin mukaan onnettomuuden syyt voivat olla monet, mutta vammojen syynä on ihmiseen tapahtumahetkellä kohdistuvat voimat. Voima riippuu auton nopeudesta onnettomuushetkellä. Vammojen suuruuteen vaikuttaa myös se, kuinka hyvin ihminen on suojattu. Auton kestävyysominaisuudet ja turvavöiden käyttö ovat ratkaisevia tekijöitä.

Jo 30 km/h vauhdilla ajattaessa ilman turvavyötä voi kolarissa menettää henkensä.

Törmäys 80 km/h nopeudessa vastaa vapaata pudotusta seitsemännestä kerroksesta. Nopeuden ollessa 50 km/h pudotus vastaa kolmannesta kerroksesta tippumista.

Yli puolet ajaa ylinopeutta

Kymmenestä autoilijasta kuusi ajaa ylinopeutta. Klang laskee, että nopeusrajoituksia noudattamalla säästettäisiin vuodessa 50-100 ihmisen henki.

Liikenneturvallisuusinsinööri Klang tarttui Turun Sanomien yleisönosastokirjoitukseen, jossa arvosteltiin ylinopeudella valvontakameran perusteella annettuihin sakkoihin. Klang näkee, että pieniinkin ylinopeuksiin pitää päästä kiinni, koska näin säästetään ihmishenkiä.

Vastakirjoituksessaan Klang ei halua syyllistettävän ylinopeuden ajamisesta autoilijaa liikennerikolliseksi. Hän peräänkuuluttaa vastuullisuutta, että noudattamalla nopeusrajoituksia pelastetaan ihmishenkiä.

Suomalaiset säntillisiä

Suomalaisten ajokulttuuri on säntillistä verrattuna Euroopan entisiin sosialistisiin maihin. Puolassa ajetaan kuukausi sitten saadun kokemuksen mukaan noin 20 km/h yli nopeusrajoitusten. ”Itsemurhaohituksiakin” tehdään.

Venäjällä suojatietä ylittävä on autoilijan armoilla. Liikennekulttuurimme on suhteellisen hyvä, mutta kuolemien ja loukkaantumisten vähentämiseksi on vielä tehtävää. Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista puolet alle 45-vuotiailla tapahtuu liikenteessä.

Turku ajaa jälkijunassa

Kuntien nopeusrajoituksissa vallitsee kirjava käytäntö. Suurempien kaupunkien ydinkeskustoissa on omaksuttu linjaksi 30 km/h rajoitus.

Turku tekee poikkeuksen. Kokoomuksen ja demarien ratkaistessa esitys nopeusrajoituksen alentamisesta kolmeen kymppiin kariutui. Kaupungin liikennesuunnittelijat perustelivat alennusta lähinnä vakavien loukkaantumisten vähenemisellä. Tilastolukuihin perustuva ehdotus ei saanut kuitenkaan poliittista hyväksyntää taakseen.

Turku saa odottaa uutta ratkaisua kunnallisvaalien jälkeen. Ratin ja selkänojan välissä elävien kunnallispoliitikkojen määrä varmastikin vähenee.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään