Liikenne tuottaa viidenneksen Suomen hiilidioksidipäästöistä. Perjantaina alkava Liikkujan viikko patistaa kävelemään, pyöräilemään ja käyttämään julkista liikennettä oman auton sijasta.
Vuonna 2009 hyväksytty ilmastopoliittinen ohjelma tavoittelee joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn matkamäärien lisäämistä 20 prosentilla vuoteen 2020 mennessä.
– Tavoite on melkoinen, mutta ehdottomasti mahdollinen, liikenneministeriön neuvotteleva virkamies Saara Jääskeläinen totesi Liikkujan viikon tilaisuudessa Helsingissä torstaina.
Hän otti esimerkiksi Kouvolan, jossa joukkoliikenteen käyttö kasvoi viime vuonna 35 prosenttia.
– Tämä saatiin aikaan kuntaliitoksella ja fiksusti hoidetulla matkakorttiuudistuksella.
Suomessa Liikkujan viikkoa vietetään kymmenillä paikkakunnilla, Euroopassa yhteensä yli 1300 kaupungissa.
– Alueiden kiinnostus viisaita liikkumisvalintoja kohtaan on selkeästi kasvamassa, totesi hankkeessa mukana olevan Motivan asiantuntija Sonja Heikkinen.
Etätyö vähentäisi autoilua
Liikkujan viikko aloitetaan Suomessa kansallisella etätyöpäivällä. Etätyöllä voidaan etätyökampanjan projektipäällikön Okariina Rautan mukaan vähentää työmatkaliikennettä ja liikenteen päästöjä, kun erityisesti yksityisautoilu vähene.
Tällä hetkellä Suomessa tehdään päivittäin yli kaksi miljoonaa edestakaista työmatkaa, joista neljä viidestä kuljetaan henkilöautolla.
– Etätyön ansiosta viikossa jäisi tekemättä noin 1,3 miljoonaa kilometriä työmatkoja, ympäristökeskuksen tutkija Ville Heinonen laskee.
Myös Liikkujan viikon päättävä Autoton päivä kannustaa miettimään vaihtoehtoja henkilöautoilulle arkipäivän liikkumisessa.
– Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne ovat sekä ympäristöystävällisiä että taloudellisia ratkaisuja työmatkoille, harrastuksiin ja kauppareissuille. Autoton päivä voi toimia sykäyksenä uudelle tavalle korvata ainakin osa automatkoista vaihtoehtoisilla liikkumistavoilla, Liikunnan viikon järjestäjät kannustavat.