Matkatoimiston konkurssi
Jos kuluttajan käyttämä matkatoimisto menee konkurssiin, matkasta maksetut rahat saattaa saada takaisin.
Jos matka maksettiin luottokortilla, luottokorttiyhtiöstä saa ohjeet korvauksen hakemiseksi.
Jos kyseessä oli valmismatka ja maksuväline oli käteinen (tilisiirto), korvausta haetaan Kuluttajavirastosta.
Yritysten luottoluokituksia laativan Suomen Asiakastiedon mukaan matkatoimistojen luottoluokitukset ovat viime aikoina heikentyneet.
Asiakastiedosta kerrotaan, että viime aikoina ongelmistaan julkisuuteen joutuneen Alma Tourin luottoluokitus oli heikko jo pitkään.
Kaikkiaan joka seitsemännen matkatoimiston luottoluokitus on Asiakastiedon luokituksella heikko. Alkuvuonna tähän sarjaan on pudonnut viisi matkanjärjestäjää, ja yhteensä heikko luokitus on 37 toimistolla.
Tyypillisesti matka maksetaan matkatoimistolle etukäteen.
Aiheesta muualla verkossa
Kuluttajaviraston ohjeet matkatoimiston konkurssin sattuessa
Matkatoimiston konkurssi
Jos kuluttajan käyttämä matkatoimisto menee konkurssiin, matkasta maksetut rahat saattaa saada takaisin.
Jos matka maksettiin luottokortilla, luottokorttiyhtiöstä saa ohjeet korvauksen hakemiseksi.
Jos kyseessä oli valmismatka ja maksuväline oli käteinen (tilisiirto), korvausta haetaan Kuluttajavirastosta.