VR:n mukaan sen lippujärjestelmän viat on nyt korjattu. Lippujen myynti toimii kaikissa palvelukanavissa. Myös lippuautomaatit otetaan käyttöön vaiheittain.
VR:n lippu-uudistus alkoi 14. syyskuuta. Suuri käyttäjämäärä jumiutti palvelun heti. Lippujärjestelmälle varattu kapasiteetti ei riittänyt eikä järjestelmä selvinnyt kuormituksesta. Järjestelmän VR:lle toimittivat Accenture ja Tieto.
Lippuautomaatit poistettiin väliaikaisesti käytöstä 19. syyskuuta. Sen jälkeen järjestelmän katkot loppuivat.
Yli miljoona käyttäjää
VR:n hinnoittelu- ja lippu-uudistus toi ennätyksellisen kävijämäärän verkkopalveluihin. Verkkosivuilla oli enimmillään yli 1,2 miljoonaa sivupyyntöä vuorokaudessa. Enimmillään klikkauksia oli 5 000 sekunnissa ja samaan aikaan verkkokaupassa teki hakuja 30 000 käyttäjää.
Alkupäivien jälkeen sivulatauksia on ollut keskimäärin yli puoli miljoonaa vuorokaudessa.
Hyvitykset käsittelyssä
VR on korvannut suurimman osan verkkokaupassa tai lippuautomaateilla asiakkaille sattuneista virheistä. Hyvityskäsittelyä varten yhtiössä on lisätty henkilökuntaa.
Junissa voi ostaa junalippuja ilman lisämaksua vielä 14. lokakuuta asti.
Lippu-uudistus sinänsä on VR:n mukaan toiminut hyvin. Uusia ennakkolippuja ostettiin ensimmäisen kahden viikon aikana enemmän kuin viime vuoden aikana tehtyjen tarjouskokeilujen tulosten perusteella odotettiin.
Junalippujen kokonaismyynti on kasvanut noin seitsemän prosenttia hinnoittelu-uudistuksen aloittamisesta lähtien.