KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Mainostajat satsaavat verkkomainontaan

Mainostajat kantavat euronsa yhä kasvavassa määri verkkomainontaan.

Mainostajat kantavat euronsa yhä kasvavassa määri verkkomainontaan. Kuva: UP/Mika Peltonen

Painetun median näkymät synkistyvät entisestään.

UP/Petra Sneck
30.9.2011 15.25
ILMOITUS
ILMOITUS

Sähköinen media kiinnostaa mainostajia yhä enemmän. Kehitys noudattaa selkeästi viime vuoden linjaa, jolloin sähköisen median kehitys oli selkeästi painettua mediaa vahvempaa.

Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski kertoo, että osaltaan kyse on laskentatapojen parantumisesta. Viime vuosina mediamainonnan tilastointiin ovat tulleet mukaan muun muassa luokiteltu verkkomainonta ja hakukonemainonta.

– Vaikka verkkomediamainonnan osuus on vielä Suomessa suhteellisen pientä, nousee se kiistatta kovalla vauhdilla. Siinä näkyy selkeästi muutos ihmisten mediakäyttäytymisessä.

Mainostajien liiton tuoreen Mainosbarometrin mukaan 77 prosenttia yrityksistä arvioi verkkomedian määrän kasvavan jälleen ensi vuonna. Sen sijaan sanomalehtien osuuden kasvuun uskoi vain 9 prosenttia.

Hanski-Pitkäkoski ei usko, että painetun median osuus tulee tulevaisuudessakaan kasvamaan, päinvastoin.

– Trendi on ollut sellainen, että sen osuus on laskenut monena vuotena peräkkäin. Esimerkiksi Britanniassa verkon osuus mainonnasta on suurin ja uskon, että meillä käy samalla tavalla.

Mobiilipalveluita lanseerataan

Verkkomainonnan sisällöistä nopeimmin kasvaa display- ja luokiteltu verkkomainonta, jota käytetään esimerkiksi eri medioiden nettisivuilla.

Myös mobiili- ja sähköpostimarkkinointiviestintä ovat mainostajien suunnitelmissa.

– Nyt kun hakukonemarkkinointi ja sosiaalinen media ovat yleistyneet, mainostajien kasvava kiinnostus näyttää suuntautuvan mobiilimarkkinointiin, Hanski-Pitkäkoski toteaa.

Mainosbarometrissä kysyttiin ensimmäistä kertaa, mitä erilaisia mobiilimarkkinoinnin keinoja yrityksellä on käytössään.

Vastanneista 38 prosenttia vastasi toteuttavansa mobiilimainontaa, kuten hakukampanjoita. Joka kahdeksas on toteuttanut omia sovelluksia esimerkiksi iPadiin. Lisäksi lähes joka kolmas ilmoitti, ettei ole vielä hyödyntänyt mobiilimarkkinointia, mutta suunnittelee tuovansa palveluita vuoden kuluessa.

Televisiomainonta pitää pintansa

Hanski-Pitkäkosken mukaan sähköisen mainonnan kasvulle on kaksi selkeää syytä: tekniikan kehittyminen ja kuluttajakäyttäytyminen.

– Verkkoa käytetään enemmän, on uusia päätelaitteita ja älypuhelimia. Mainostajat menevät sinne, missä kuluttajat ovat eli sosiaaliseen mediaan. Yritetään etsiä kustannustehokkainta tapaa ja uusia mainontakeinoja.

Muun muassa televisiomainonta pysyy Hanski-Pitkäkosken mukaan suosiossa, koska se sopii hyvin kuluttajatuotteille.

– Mainostajille on tullut paljon uusia tv-kanavia. Tuotesijoittelusta ja sponsoroinnista on tullut uusia mainonnan muotoja. Lisäksi tarjolla on paikallista mainontaa, jolla kustannuksia on pystytty laskemaan. Mainostajille tarjotut tuotteet ovat ylläpitäneet kiinnostusta.

Hieman aiempaa varovaisempaa

Maailmanlaajuinen lama vuonna 2009 painoi mediamainonnan panostukset Suomessa voimakkaaseen laskuun. Ainakaan vielä mainostajien piirissä ei ole huomattavissa suurta varovaisuutta, vaikka markkinointikustannuksista supistaminen on muita kustannuksia helpompaa.

– Tällä hetkellä näkyi vielä yllättävän vähän varovaisuutta. Positiiviset panostusaikeet ovat myönteisiä, koska markkinointiviestintä ylläpitää kulutusta. Yritysten kysyntänäkymät näyttävät kuitenkin laskeneen aikaisemmasta, Hanski-Pitkäkoski mainitsee.

Hänen mukaansa taantuma näkyy yleensä ensimmäisenä siinä, että mainostajat eivät suunnittele uusia mainoksia vaan käyttävät vanhoja.

– Ei myöskään haluta ostaa mainostilaa vaan kuluttajia pyritään lähestymään muun viestinnän tai tiedotusvälineiden kautta.

Mainostajat kokevat kuitenkin oman yrityksensä loppuvuoden kysyntänäkymät jokseenkin positiivisina. Vastaajista 32 prosenttia aikoo lisätä panostuksiaan markkinointiviestintään ensi vuonna.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

Gazassa eletään kurjuuden keskellä, mutta Suomi tiivistää puolustusyhteistyötä Israelin kanssa.

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

Vähävaraisten avun tarve on lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti.

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

Monen kansainvälisen opiskelijan asema on tukala.

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

Uusimmat

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

Gazassa eletään kurjuuden keskellä, mutta Suomi tiivistää puolustusyhteistyötä Israelin kanssa.

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025

Putin ja Trump jakavat saman äärioikeistolaisen ideologian, Li Andersson sanoo ranskalaislehdessä

11.12.2025

Intian rannikkojen naiset tekevät hiljaista mangrovekumousta

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään