Suomalaisyritykset uusivat verkkosivujaan harkiten. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalaisyritysten verkkosivut ovat vanhoja. Yli puolet niistä on toteutettu jo yli viisi vanhalla tekniikalla.
Soprano Oyj:n syyskuussa toteuttaman vuosittaisen verkkosivustotutkimuksen mukaan vain neljäsosa päättäjistä on osallistunut uransa aikana useampaan verkkoprojektin toteutukseen. Sivustojen päivitystiheys sitä vastoin on nousussa, sillä niiltä vaaditaan entistä enemmän ajankohtaisuutta.
Nyt 57 prosenttia vastaajista ilmoittaa olevansa tyytymättömiä yrityksensä verkkosivuston nykytilaan, mutta verkkosivuja uusitaan kuitenkin harkiten.
Viidesosa vastaajasta ei ole osallistunut yhteenkään uudistukseen. Vastaajia huolestuttaa verkkoprojekteissa eniten lopputulos (71 prosenttia). Seuraavaksi eniten aiheuttavat huolta aikataulun pitävyys (55) ja projektin hinta (54).
Vastaajat pitävät verkkosivujen tärkeimpänä tehtävänä yrityksen imagon vahvistamista. Seuraavaksi tärkeimpänä pidetään toimintaa uutiskanavana ja myynnin tukena. Verkkosivustoilta toivottiin onnistunutta ulkoasua, ajankohtaista sisältöä ja ammattitaitoista toteutusta.
Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi, että yrityksen verkkosivut päivitetään vähintään kerran viikossa. Yhdeksän kymmenestä vaatii helppoutta sivujen päivittämiseen.
Sopranon vuosittain toteuttamaan verkkosivustotutkimuksen kyselyyn vastasi syyskuussa 1367 suomalaisyritysten ylimmän johdon, myynnin, markkinoinnin, viestinnän ja tietohallinnon päättäjää.