Tuoreen verkkokauppatutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttivat tammi-kesäkuussa verkossa yli viisi miljardia euroa. Määrä on kasvanut vuoden takaisesta 15 prosenttia. Ulkomaisen verkkokaupan osuus potista on noin 13 prosenttia.
Valtakunnallisen verkkokauppatilaston takana ovat Asiakkuusmarkkinointiliitto, Kaupan liitto ja TNS Gallup
Eniten verkosta ostetaan edelleen matkailuun ja liikenteeseen liittyviä tuotteita ja palveluja. Vähittäiskaupan suurimmat tuoteryhmät ovat puolestaan kulutus-, viihde-elektroniikka ja tietotekniikka, joita myytiin alkuvuonna verkon kautta 527 miljoonan euron edestä. Myös pukeutuminen on yksi suurimmista verkkokaupan tuoteryhmistä. Sen arvo yltää jo noin 255 miljoonaan euroon.
Kaikkiaan suomalaisten kuluttajien vähittäiskaupan tuotteisiin liittyvä verkkokauppa on noin 7–8 prosenttia vähittäiskaupan arvonlisäverollisesta myynnistä.
Koko 5,2 miljardin euron alkuvuoden potista ulkomaisten verkkokauppojen osuus on noin 13 prosenttia.
Ulkomaisen verkkokaupan osuus on suurin edelleen urheiluvälineissä. Verkon kautta tehtävistä urheiluvälineostoista jo puolet hankitaan ulkomaisista verkkokaupoista. Myös lastentarvikkeiden kaupasta suuri osa valuu ulkomaille. Määrä on lähes 39 prosenttia kaikista verkon kautta tehtävistä lastentarvikeostoista.
TNS Gallupin toteuttama tilasto perustuu kuluttajahaastatteluihin. Tammi-kesäkuun verkkokauppalukujen perusteena on 4 353 haastattelua.