Pojat kohtaavat kansanedustaja Kari Uotilan (vas.) mielestä koulussa konkreettisia tasa-arvo-ongelmia ja he kärsivät stereotypioista ja sukupuoleen perustuvasta luokittelusta.
Eduskunnan miesverkoston puheenjohtaja Uotila puhui Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan (TANE) järjestämässä Varhaiskasvatus ja perusopetus edistämään tyttöjen ja poikien tasa-arvoa -seminaarissa. Hän on myös TANEn jäsen sekä Vasemmistoliiton miespoliittisen työryhmän vetäjä
– Pojat viihtyvät koulussa tyttöjä huonommin ja heidän koulumenestyksensä on tyttöjä heikompaa. Heikomman koulumenestyksen syynä pidetään usein poikien tyttöjä hitaampaa kehittymistä. Nämä kehityserot pitäisi nähdä haasteena ja muuttaa opetusta niin, että pojatkin viihtyisivät ja oppisivat paremmin koulussa.
Uotila korostaa, ettei poikien ja tyttöjen älykkyys ole erilaista Sen sijaan heidän lahjakkuusprofiilinsa on erilainen.
Tytöt ovat kielellisesti lahjakkaampia, ja nykykoulun oppiaineet ja opetusmenetelmät suosivat nimenomaan kielellistä lahjakkuutta. Pojat oppivat helpommin toiminnan ja tekemisen kautta. Siksi Kari Uotila pitää tärkeänä, että kouluissa on tulevaisuudessakin mahdollisimman paljon taito- ja taideaineita. Myös muissa aineissa opetusta on kehitettävä toiminnallisemmaksi.
PISA ei vain menestys
– Suomi on menestynyt kansainvälisissä PISA -tutkimuksissa, mutta tarkemmin katsottuna tulokset paljastavat kuitenkin myös vakavia haasteita koulujärjestelmällemme, sanoo Uotila. Vuoden 2009 PISA -tutkimuksen mukaan Suomi on kolmanneksi paras maa lukemisessa, mutta Suomessa poikien ja tyttöjen väliset erot ovat OECD-maiden suurimmat.
Pojat ovat tyttöjä suuremmassa syrjäytymisvaarassa ja enemmistö koulupudokkaista onkin poikia. Kaikkien etu olisi Uotilan mielestä varhainen puuttuminen poikien syrjäytymiseen jo koulussa.