Erilaiset mielenterveyden ongelmat ja elämän kriisit ovat lisänneet tuntuvasti yhteydenottojen määrää viidentoista keskisuomalaiskunnan alueella toimivaan Kriisikeskus Mobileen.
Kriisikeskuksen johtajan Tuija Hauvalan mukaan akuutteihin kriiseihin liittyvien yhteydenottojen määrä ylitti lokakuussa 10 000 yhteydenoton rajan. Määrä on jo suurempi kuin koko viime vuoden aikana.
Kasvaneiden yhteydenottojen taustasyissä ovat Hauvalan mukaan painottuneet kuluvan vuoden aikana erityisesti traumaattiset kriisit (äkillinen kuolema ,läheisen itsemurha, onnettomuus), mielenterveyteen liittyneet syyt (ahdistuneisuus, masentuneisuus, itsetuhoisuus), elämän kriisit (esim. kriisiytynyt perhetilanne, erotilanne) ja sosiaalipäivystykseen liittyneet asiakastilanteet.
Monien yhteydenottojen syynä ovat myös päihteet ja väkivalta.
Tammikuun alusta lokakuun loppuun Mobilessa tilastoitiin yhteensä 10 106 yhteydenottoa, mikä on yli 1 500 yhteydenottoa enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.
Yhteys yleensä puhelimitse
Jyväskylässä sijaitseva Mobile on 24 tuntia vuorokaudessa avoinna oleva kriisikeskus, jonne voivat ottaa yhteyttä traumaattisen tai elämän kriisin kohdanneet avuntarvitsijat, hänen läheisensä tai viranomaistahot Yhdeksän kymmenestä yhteenotosta on tänä vuonna tapahtunut puhelimitse (014–266 7150).
Kriisikeskuksessa tehdään kriisi-, perheväkivalta- ja rikosuhripäivystystyötä. Myös sosiaalipäivystyksen virka-ajan ulkopuolinen etu-päivystystoiminta kuuluu Mobilen työhön palvelukuntien alueella.
Kriisikeskuksen toiminta-alueeseen kuuluu 15 kuntaa: Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Keuruu, Konnevesi, Kuhmoinen, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Toivakka, Uurainen ja Äänekoski, joiden alueella asuu noin 240 000 asukasta.