KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Miehistöpula ja rikkisäännös huolettavat varustamoita

– Suomalaista kauppalaivastoa ei ole rakennettu järjestelmällisesti, moittii Suomen Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting.

– Suomalaista kauppalaivastoa ei ole rakennettu järjestelmällisesti, moittii Suomen Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting. Kuva: Jarmo Lintunen

UP/Birgitta Suorsa
16.11.2011 8.30

Polttoaineen nopeasta hinnannoususta ja talouden epävarmuudesta huolimatta varustamot uskovat liikevaihtonsa kasvavan hieman tämänvuotisesta. Vuosien 2008 ja 2009 kaltaisia suhdannenotkahduksia ei odoteta.

Pahimmat uhkat ovat varustamoiden mukaan miehistöpula sekä tulossa olevat rajoitukset polttoaineen rikkipäästöille.

Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen varustamobarometrissa vain joka kolmas varustamo oli valmis asentamaan aluksiinsa rikkipesurin. Pesuri maksaa reilun miljoona euroa. Vaihtoehtona on siirtyminen uuteen vähärikkiseen, nykyistä kalliimpaan polttoaineeseen, jonka saatavuudesta ei ole varmuutta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Valtaosa varustamoista ennakoi, että teollisuus siirtyy merikuljetuksista muihin kuljetusmuotoihin.

Suomen Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting ei usko, että Suomessa vientiä ja tuontia voidaan kovin suuressa määrin korvata maantiekuljetuksilla. Hän epäilee, että vuoden 2015 alusta voimaan tuleva rikkidirektiivi saattaa vähentää varustamoja. Suuret varustamot voivat jopa uudistaa aluskantaansa, kun taas pienillä ei ole varaa rikkipesureihinkaan.

Sekä varustamot että SM-U ovat toivoneet rikkidirektiivin soveltamiseen tuntuvaa siirtymäaikaa.

Henkilöstöpula kiusaa

Merimies-Unionin mukaan henkilöstöpula on seurausta sekä varustamoiden että valtion politiikasta.

Takavuosina kotimaista työvoimaa moitittiin kalliiksi, ja laivoja liputettiin ulos eli siirrettiin esimerkiksi Ruotsiin verotettaviksi, jotta niihin pystyi palkkaamaan huokeampaa miehistöä kolmansista maista.

– Nuoret eivät ole pitäneet merenkulkua mitenkään tulevaisuuden alana. Meillä on käytännössä täystyöllisyys kone-, kansi-, laivasähkö- ja sähkömiehistöllä, Zitting kertoo.

Enää varustamot eivät valita korkeista henkilöstökuluista, vaan miehistöpulasta. Varustamot arvioivat miehistökustannusten pysyvän miltei ennallaan kotimaisen miehistön osalta. Ulkomaisen miehistön kustannusten arvellaan nousevan edelleen.

Zittingin mielestä valtiovalta olisi voinut toimia toisin. Ensin laivojen on annettu lipua ulos, ja vasta sitten on pohdittu mahdollisia tukitoimia.

– Suomalaista kauppalaivastoa ei ole rakennettu järjestelmällisesti, Zitting moittii.

Odotukset tonnistoveroon

Varustamot moittivat merenkulkupolitiikan huonontuneen viime aikoina. Kovasti odotettu tonnistovero on niiden mukaan juuttunut byrokratiaan. Muutoksen piti olla voimassa jo viime vuoden verotuksessa.

Zitting ei pidä tilannetta pessimistisenä. Tonnistovero on paraikaa komission käsittelyssä, ja sen pitäisi tulla sieltä lähiaikoina.

– Kyllä EU:n intresseissä on pitää alueen merenkulku jäsenmaiden käsissä eikä päästää sitä kolmansien maiden hoidettavaksi. Zitting toteaa.

Tonnistoveron myötä Suomessa varustamoiden verotus laskisi kilpailijamaiden tasolle.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

Kristiinankaupungin mysteerit jäävät taka-alalle, kun Kaisu Tuokko keskittyy täysillä Eevin ja Matsin hankalaan suhteeseen.

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
02

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
03

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 
04

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 
05

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään