Raamisopimus kattava ainakin määrällisesti
Auto- ja kuljetusala ei päässyt keskusjärjestöjen raamiratkaisun mukaiseen työehtosopimukseen määräaikaan mennessä torstaihin kello 16:een. Satamien, rekkaliikenteen ja linja-autoliikenteen sopimuksista neuvoteltiin Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n ja työnantajaliittojen kesken täyttä päätä vielä illalla.
Sovitun takarajan täytyttyä alakohtaisia raamisovelluksia oli valmiina on varsin kattavasti. Elinkeinoelämän keskusliiton sopimusten oli piirissä on noin 86 prosenttia teollisuuden ja yksityisten palvelujen palkansaajista.
Julkisella sektorilla kattavuus oli vielä tätäkin parempi.
Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) korosti iltapäivällä, että määrällisen kattavuuden lisäksi tarkasteltavana on myös laadullinen kriteeri. Pääministerin mukaan mikään sellainen ala, joka voi laittaa ”Suomen kiinni” ei saa jäädä työmarkkinaraamin ulkopuolelle.
Katainen viittasi kuljetusalaan ja satamiin, joiden työntekijät voivat lakolla tyrehdyttää suomalaisten teollisuustuotteiden virran ulkomaille.
Raamisopimuksen määrällinen kattavuus alkoi varmistua, kun torstainen mukaan tulivat kaupan alan noin 200 000 työntekijää, paperiteollisuuteen ja teollisuusalojen ammattiliiton Teamin kemianala. Teamin sopimusaloista raamin ulkopuolelle jäi graafisen alan työntekijät ja toimihenkilöt.
Myös terveydenhuoltoalan Tehy punnerrettiin sopimukseen valtakunnansovittelijan Esa Longan avustuksella. Sovintoesityksen mukaan kunnallisiin pääsopijajärjestöihin kuulumattoman Tehyn jäseniin sovelletaan keskiviikkona solmittua kunta-alan yleistä sopimusta KV-TES:siä.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen hallitukset kokoontuvat tarkastelemaan tilannetta perjantaina klo 13 ja kaksi tuntia myöhemmin järjestöt tapaavat maan hallituksen edustajat.
Mikäli hallitus toteaa raamisopimuksen riittävän kattavaksi, se toteuttaa oman, noin 400 miljoonan euron osuutensa sopimuksesta.