Kuluttajaliitto vaatii, että tietokoneettomille kuluttajille turvataan edelleen mahdollisuus saada tarvitsemiaan palveluja kohtuullisella hinnalla ilman lisämaksuja.
Liiton mielestä erityisesti VR:n lippu-uudistus on aiheuttanut ongelmia: kuluttajat, joilla ei ole mahdollisuutta lippuautomaatin, internetin verkkokaupan tai älypuhelimen käyttämiseen, joutuvat ostamaan lipun junasta viisi euroa kalliimmalla.
Myös osa pankeista on luopunut kokonaan laskunmaksuautomaateista ja kuluttajat ovat joutuneet maksamaan laskunsa pankkien konttoreissa, mistä on peritty suuria palvelumaksuja. Jopa Finanssivalvonta on joutunut toteamaan maksut osittain kohtuuttomiksi.
Liiton mukaan on kohtuutonta, että monet kuluttajat joutuvat maksamaan myös laskun saamisesta, kun osa matkapuhelinoperaattoreista on alkanut periä uusilta asiakkailta maksua perinteisestä paperilaskusta.
Kaikilla ei ole tietokonetta
Tilastokeskuksen kuluttajabarometrin mukaan (elokuu 2011) tietokone on 88 prosentilla kotitalouksista, tulostin 57 prosentilla ja älypuhelin 36 prosentilla. Erityisesti ongelma koskettaa ikääntyneitä kuluttajia, sillä esimerkiksi internetyhteys on vain 52 prosentilla yli 65-vuotiasta.
Vaikka kuluttajalla olisi mahdollisuus käyttää kirjaston tietokonetta, monen taidot eivät riitä palvelujen käyttämiseen. Maksuhäiriömerkinnän saaminen estää usein sähköisten palveluiden käyttössä välttämättömien verkkopankkitunnusten saamisen.
Kuluttajaliitto kannattaa sähköisen asioinnin kehittämistä ja kuluttajien kannustamista sen käyttöön. Kuluttajaliiton mielestä kannustamisen tulee tapahtua sähköisen asioinnin etuja korostamalla ja esimerkiksi tarjoamalla erityisesti sähköisen asioinnin mahdollistamia lisäpalveluita. Kaikille kuluttajille on turvattava mahdollisuus saada tarvitsemiaan palveluja tasapuolisesti kohtuullisin kustannuksin. Ketään ei saa rangaista, jos ei käytä sähköisiä palveluja.