Kerrostalo, raitiovaunu, rauhankyyhky, kirjoja ja siilejä. Muun muassa niitä löytyy Vasemmistoliiton presidenttiehdokkaan Paavo Arhinmäen vaalijulisteesta.
Arkisilla asioilla halutaan kampanjapäällikkö Sirpa Puhakan mukaan korostaa humaaniutta ja helposti lähestyttävyyttä.
– Symbolisesti myös pyrkimystä entistä ihmisläheisempään presidenttiyteen.
Punavihreän Arhinmäen kampanjaan on valittu pääväriksi sininen.
– Se on raikas ja kevyt, Suomen väri, joka luo uskoa tulevaisuuteen.
Kampanjalla halutaan nostaa esiin suomalaista kulttuuri- ja taideosaamista, hyvin konkreettisesti. Kampanjassa käytetyt kirjasintyypit ovat palkitun suomalaisen Typolarin käsialaa.
Pienen budjetin kampanja
Pienen budjetin vaalikampanja lepää vahvasti kansalaiskeräyksen varassa. Puolueen osuus vaalibudjetista on 100 000 euroa, 50 tuhannen euron keräystavoite täyttynee ennen joulua.
– Toivon tietysti, että mahdollisimman moni kannattaja ja äänestäjä tukee kampanjaa myös taloudellisesti, sanoo Puhakka.
Hän uskoo maakunnissa näkyneen innostuksen näkyvän myös keräyksessä.
Vaalityöhön on ilmoittautunut suuri joukko vapaaehtoisia. Sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, puurtaa Puhakan mukaan innostunut joukko.
– Arhinmäen ympärille on kerääntynyt yli 20 000:n hengen porukka, jossa on paljon hyvin aktiivisia ihmisiä.
Vasemmiston kampanjan tueksi kerätään myös kannattajien nimiä. Lista julkaistaan tammikuussa.
Puhakka iloitsee erityisesti nuorten aktiivisuudesta.
– Nuorten äänillä saattaa olla ratkaiseva merkitys, jos he lähtevät joukolla äänestämään.