– Kyllä ongelmat ovat jossain määrin lisääntyneet viime vuosina, sanoo Kuluttajaliiton lakimies Timo Niemi.
Hänen käsiteltäväkseen aivan viime aikoina on tullut tapauksia, joissa kuluttaja on maksanut tuotteen etukäteen eikä tuotetta olekaan toimitettu.
– Jos maksu vaaditaan etukäteen, silloin kannattaa maksaa luottokortilla, koska luottokorttiyhtiöt ovat omalta osaltaan vastuussa kaupoista, Niemi muistuttaa.
Tilauksen peruutuksen kanssa tulee ongelmia sitä enemmän, mitä kauempaa tuote on tilattu.
– Jos ollaan EU-alueella silloin kuluttajalla on oikeus peruuttaa tilaus, palauttaa tavara ja saada rahat takaisin. Joissakin maissa tosin asiakas joutuu maksamaan postikulut itse, joissakin tilanne on sama kuin Suomessa eli nettikauppa vastaa palautuskuluista.
Mutta EU-alueen ulkopuolella palautusoikeutta ei yleensä ole.
– Silloin pitää sopimusehdot katsoa tarkasti. Jos palautusoikeutta ei ole, kauppiaalla ei ole mitään velvollisuutta ottaa tavaraa vastaan ja palauttaa rahoja.
Niemi kertoo törmänneensä muun muassa euro1suply.com -nimiseen hongkongilaiseen verkkokauppaan, jonka kanssa monella kuluttajalla on ollut ongelmia.
– Käytännössä ole juuri mitään keinoja ratkaista näitä ongelmia. Ne eivät kuulu suomalaisen kuluttajajärjestön asioihin. Eikä Hong Kongiin kannata mennä tappelemaan asiasta, vaan kärsiä nahoissaan.
Kasvua 15 prosenttia
Postin verkkokaupan kehityksestä vastaava johtaja Kari Nykänen kertoo, että nettikaupassa on ollut vuositasolla kasvua noin 15 prosenttia.
Tänä jouluna nettikaupan arvioidaan kasvaneen tuntuvasti. Joulun verkkokauppaa koskevat Itellan tilastot valmistuvat heti joulunpyhien jälkeen
Verkko-ostosten arvo oli 5, 1 mrd euroa tämän vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Vastaavana aikana viime vuonna luku oli 4, 59 mrd euroa . Viime vuonna koko vuosi oli hieman vajaa 10 miljardia euroa.
TNS Gallupin tekemät kuluttajakyselyt vahvistavat Itellassa havaitun verkkokaupan kasvun. Johtaja Seppo Roponen kertoo, että suosituinta verkkokauppa on matkailussa, kulutuselektroniikassa, pukeutumiseen liittyvissä tuotteissa ja rahapeleissä.
Näistä eniten viimeaikoina kasvanut ala on elektroniikka. Pukeutumisessa kasvu oli Roposen mukaan lähes nollaluokkaa jo viime vuonna.
Ulkomailta verkkokaupan kautta ostetaan eniten urheiluvälineitä, harrastustuotteita sekä viihteeseen ja kulttuuriin liittyviä tuotteita.
TNS Gallup tekee kyselyitä neljästi vuodessa. Verkkokaupan ongelmat eivät tule kyselyissä esiin. Suomaisista peräti 92 prosenttia kertoo olevansa erittäin tyytyväinen verkkokauppaan.
Mutta Roponen uskoo, että ongelmiakin on, vaikka ne eivät heidän kyselyissään näykään.
Muiden kokemuksista oppia
Nettikauppaa tekevän kannattaa Niemen mukaan varmistaa muun muassa se, että sivustolta löytyy perustiedot firmasta.
– Pelkkä sähköpostiosoite tai postilokero ei riitä. Pitää olla oikeat puhelinnumerot ja katuosoitteet.
Tuotteesta pitäisi löytyä selvät kuvaukset. Sivustoilla pitää olla myös tiedot maksuehdoista ja tavaran toimittamisesta sekä yksityisyyden suojasta eli siitä, miten asiakkaan tietoja käsitellään.
Nettikauppa EU:n ulkopuolisista maista on kuluttajalle paljon turvattomampaa kuin EU:maissa.
– Euroopan ulkopuolisessa kaupassa pitää huomioida myös tullimaksut ja muut markkinointimaksut. Siellä jo aika pienistä ostoksista joutuu maksamaan tullia ja arvonlisäveroa.
Jos ongelmia kaukomailta ostetun tuotteen kanssa tulee, kuluttajan on lähes mahdotonta hakea korjausta vääryyksiin.
Niemi suositteleekin turvautumaan nettiin ja etsimään vaikkapa googlettamalla muiden kuluttajien kokemuksia kyseisestä nettikaupasta etukäteen.
Verkkokauppa-apureita löytyy netistä useampikin. Esimerkkinä Niemi mainitsee Web of Trust (WOT) -tietoturvayrityksen, joka tuottaa verkkosivujen haitallisuusluokitusta tekevää verkkopalvelua. Sieltä löytyy arvioita muun muassa verkkokauppasivujen luotettavuudesta ja maineesta.