Verkkokaupan suosio näkyi tänä vuonna erityisesti joulupakettien määrässä.
Itella Posti kuljetti kuluttajien verkkokaupasta tilaamia paketteja 15 prosenttia viime vuotista enemmän.
Kaiken kaikkiaan pakettien kokonaismäärä kasvoi kuluneen vuoden aikana 6 prosenttia.
– Olimme varautuneet merkittävään kasvuun, mutta viimeisen viikon pakettimäärä yllätti silti. Asiakkaat hyödynsivät kotimaisten verkkokauppojen viimeiset toimituspäivät loppuun asti, sanoo pakettipalveluiden johtaja Aku Happo.
Kiireisimpänä päivänä pakettien määrä ylitti 200 000 paketin rajan, kun keskimäärin paketteja toimitetaan päivässä noin 115 000.
Itella Posti on varautunut verkkokaupan kasvuun muun muassa ottamalla käyttöön 50 SmartPOST-pakettiautomaattia eri puolilla maata.
Yli tuhannen postin palvelupisteverkostoa vahvistetaan myös lisäämällä palveluyritysten yhteydessä olevien pakettien noutopisteiden määrää vilkkaimmilla asiointipaikoilla.
– Asiakas voi ensi vuonna valita pakettinsa noutopaikan entistä vapaammin ja valtakunnallinen kotiinkuljetuspalvelu järjestyy suuremmillekin tavaroille, Happo kertoo.
Joulukorttien määrä laski
Kymmenisen vuotta lievässä laskussa ollut joulukorttien määrä väheni tänä jouluna hieman aiempaa enemmän. Tänä vuonna suomalaiset lähettivät hieman yli 40 miljoonaa joulukorttia.
Muutosta on ennakoitu jo pidempään, mutta suomalaiset ovat pitäneet kiinni joulukorttiperinteestä sähköisen viestinnän vahvasta kasvusta huolimatta. Nyt taite näyttäisi tapahtuneen. Tosin edelleenkin suomalaiset ovat lähettäjinä Euroopassa kärkikaartissa.
Suomalaiset ovat lähettäneet noin 65 miljoonaa postikorttia vuodessa. Ylivoimaisesti suurin korttisesonki on joulu, toisena tulee ystävänpäivä ja kolmantena pääsiäinen. Suurin osa joulukorteista lähetetään kotimaahan. Noin viisi miljoonaa joulutervehdystä postitetaan ulkomaille, enimmäkseen muihin Pohjoismaihin, Yhdysvaltoihin, Englantiin ja Saksaan.