TallinkSiljan toimihenkilöt marssivat ulos keskiviikkona puolilta päivin vastalauseena yhtiön suunnitelmalle sulkea Mikkelin puhelinpalveluyksikkö. Yksikön mukana katoaisi työpaikka 45 toimihenkilöltä. Toimihenkilöt palaavat töihin torstaina.
Asiakkaiden voi olla vaikea saada puhelimitse yhteyttä matkamyyntiin keskiviikkona puolenpäivän jälkeen.
TallinkSilja aloitti 16. tammikuuta maahenkilöstön yt-neuvottelut, jotka koskevat puhelinmyyntiä, hallintoa ja rahdin taustatoimintoja. Suurin suunniteltu vähennys on Mikkelin puhelinmyynnin toimipisteen sulkeminen.
Yt-neuvottelut koskevat kaikkiaan 330:tä henkilöä. Yritys työllistää maalla yhteensä noin 500 ja merellä noin 1 000 henkilöä.
Koulutusta yhteiskunnan rahoilla
TallinkSilja siirsi puhelinmyynnin Mikkeliin 2008. Yksi houkutin oli koulutustuki, jonka työvoimaviranomaiset tarjosivat.
Sektorijohtaja Tuovi Orpana Ammattiliitto Prosta paheksuu erityisesti sitä, että yritys vasta 2008 siirsi puhelinmyynnin Mikkeliin ja sai verovaroin kustannettua tukea toiminnoilleen työvoimaviranomaisilta. Yrityksen toiminta on hänen mukaansa lyhytjänteistä ja vaikuttaa etujen kalastelulta.
Työhallinto ja Tallink Silja kouluttivat keväällä 2008 atk-tuen ja matkamyyjät Mikkeliin avattavaan toimipisteeseen. Kuukauden matkamyyjän peruskoulutus oli räätälöity yrityksen tarpeisiin ja koulutuksen aloitti yli 50 henkilöä.
Koulutus kustannetaan sekä työhallinnon kuin työnantajan rahoilla. Työnantajan maksuosuus koulutuksen kustannuksista on tällä hetkellä 30 prosenttia.
Pro vaatii kaikilta yrityksiltä, myös TallinkSiljalta, yhteiskuntavastuuta.