Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ottaa tuoreessa julkaisussaan 78 keinoa työurien pidentämiseen kantaa ajankohtaiseen kysymykseen ja tarjoaa konkreettisia keinoja työurien pidentämiseen. Liiton mukaan työuria tulee ja niitä voidaan pidentää järkevästi, oikeudenmukaisesti ja kestävällä tavalla.
Keinojen etsimisessä työurien pidentämiseksi on toistaiseksi keskitytty vain yhden tai kahden ihmetempun etsimiseen. On jäänyt ymmärtämättä, että sellaista ei ole. Ei myöskään voi ajatella, että vastuu kaatuu pelkästään nuoren sukupolven kannettavaksi.
– Toimien on kohdeltava eri sukupolvia oikeudenmukaisella tavalla, painottaa SYL:n puheenjohtaja Jarno Lappalainen.
Syrjäytymisen ehkäiseminen keskeistä
Nuoret eivät hänen mukaansa voi olla työurien pidentämisen maksajia ja toimenpiteiden kohteita. Myöskään päätöksiä ei voi tehdä ilman nuorten osallistumista.
– Siksi mekin esitämme oman näkemyksemme parhaista keinoista työurien pidentämiseksi,sanoo Lappalainen.
Jotta työurat aidosti pitenevät, täytyy keinoissa ottaa huomioon koko ihmisen elinkaari. Toimenpiteitä tarvitaan niin lapsiperheköyhyyden vähentämiseksi, koulutuksen sujuvoittamiseksi, työelämän laadun ja johtamisen parantamiseksi kuin työkyvystä huolehtimiseksi.
Erityisesti syrjäytymisen ehkäiseminen on keskeistä. Kaikki on saatava mukaan koulutukseen ja työuralle.
Pelkkä lyhentäminen ei pidennä
Pelkkä opintoaikojen kaavamainen lyhentäminen ei SYL:n näkemyksen mukaan pidennä työuria, sillä silloin suljetaan silmät opiskelijoiden panokselta työmarkkinoille. Nuori sukupolvi tekee osansa työuriensa pidentämiseksi jo nyt. Esimerkiksi suurin osa opiskelijoista työskentelee opiskeluaikana. Koko työvoimasta opiskelijat muodostavat 11 prosenttia.
Yhteiskunnan tulee kannustaa, ei lannistaa opiskelun, työn ja muun elämän ristipaineissa aallokoivia nuoria aikuisia.
– Työkyky ja työssä jaksaminen ovat välttämättömiä ehtoja pitkälle ja laadukkaalle työuralle. Usein unohtuu, että niiden pohja luodaan koulu- ja opiskeluaikana, muistuttaa SYL:n työelämävastaava Eveliina Heinäluoma.
Heinäluoma korostaa, että työkykyä luodaan opiskelukykyä edistämällä – tai sitten sen edellytyksiä murennetaan, jos opiskelukyvystä huolehtiminen laiminlyödään.
Esimerkkejä SYL:n keinovalikoimasta
Opinto-ohjausta kehitetään ohjaamaan oppilaita taustasta riippumatta heitä kiinnostavaan jatkokoulutukseen sekä tekemään myös niin sanottuja epätyypillisiä valintoja.
Edistetään työelämässä tarvittavia taitoja kehittämällä opiskelijalähtöisiä opetus- ja opiskelumenetelmiä kaikilla koulutusasteilla.
Kaikille korkeakouluille laaditaan sisäiset ohjeet siitä, miten kiusaamiseen puututaan systemaattisesti. Tuodaan esiin jokaisen korkeakouluyhteisön jäsenen vastuu kiusaamiseen puuttumisessa.
Edistetään akateemisen yrittäjyyden mahdollisuuksia kehittämällä innovaatio- ja yrityshautomotoimintaa.
Varmistetaan kouluterveydenhuollon ja tukipalvelujen resurssien riittävyys ja panostetaan terveysongelmien ja ongelmien kasautumisen ennaltaehkäisyyn.
Mahdollistetaan työkyvyttömyyseläkkeellä olevien paluu työelämään.
Parannetaan työelämän joustoja, kuten vapaaehtoisesti lyhyempää työpäivää ja vuorotteluvapaita.
Panostetaan johtajakoulutuksen laatuun ja kannustetaan eritaustaisia ihmisiä hakeutumaan johtajiksi.
Tuetaan maahanmuuttajien työllistymistä sekä julkiselle että yksityiselle sektorille hyödyntäen heidän jo olemassa olevaa osaamistaan ja kielitaitoaan sekä poistetaan työelämän kohtuuttomia ja ylimitoitettuja kielitaitovaatimuksia.
Muualla verkossa:
Koko julkaisu on luettavissa SYL:n verkkosivuilla.