Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) tarkentaa maanantaina julkisuuteen tullutta esitystään kilometrikorvausten leikkaamisesta:
– Kilometrikorvauksiin ei ole tarkoitus puuttua silloin, kun oman auton käyttö on välttämätöntä työtehtävien hoitamiseksi, totesi Kyllönen tiedotteessaan.
Kyllönen väläytti Yle Helsingin haastattelussa kilometrikorvauksen vähentämistä alueilla, joissa on toimiva joukkoliikenne. Ehdotus herätti heti laajaa arvostelua.
Maanantai-iltana ministeri tarkensi pitävänsä kilometrikorvausjärjestelmää toimivana eikä ajavansa sen romuttamista.
– Mutta siinä on myös epäkohtia joihin pitää voida puuttua. Järjestelmä kannustaa eräissä tapauksissa kulkemaan omalla autolla myös silloin, kun se ei ole mitenkään perusteltua, hän totesi.
– Ei ole esimerkiksi tervettä, että saman työpaikan ihmiset ajavat omilla autoillaan Helsingistä Lahteen seminaarin, vaikka junarata kulkee vieressä. Tai että omalla autolla matkustetaan jopa silloin, kun työantaja on järjestänyt yhteiskyydin, Kyllönen perusteli.
Osa harmaata taloutta
Kilometrikorvaukset ovat Kyllösen mukaan joillakin aloilla osa harmaata taloutta.
– Työntekijöille maksetaan osa palkkaa laittomasti kilometrikorvauksina. Pitää muistaa, että kilometrikorvauksista ei makseta sosiaaliturvamaksuja toisin kuin palkoista.
Kyllösen mukaan työnantajilla on päävastuu kannustaa työntekijöitä käyttämään julkista liikennettä silloin, kun se on mahdollista.
Kilometrikorvaukset eivät kuulu liikenne- vaan valtionvarainministeriön valmisteluun.
– Liikenneministerinä olen halunnut käydä keskustelua epäterveiden rönsyjen karsimisesta, Kyllönen sanoi.