Suomalaiset suosivat käytettyjä autoja. Viime vuoden aikana rekisteröitiin käyttöön yli satatuhatta uutta henkilöautoa. Käytettyjä autoja kaupattiin autoliikkeissä lähes kaksinkertainen määrä.
Suomessa on lähes kolme miljoonaa henkilöautoa. Niiden määrä kasvaa koko ajan. Taloustilanne ei näytä heikentävän halua ostaa uutta autoa. Tilastokeskuksen mukaan 15 prosenttia suomalaisista harkitsee auton ostamista kuluvan vuoden aikana.
Tietyt automerkit ovat Suomessa suosituimpia vuodesta toiseen. Kärjessä liikkuvat Toyota, Volkswagen, Opel, Ford ja Volvo riippumatta siitä, ostetaanko auto uutena vai käytettynä.
Yksityisten henkilöiden välillä tehdyt autokaupat ovat pienemmässä roolissa. Suurin osa ostajista haluaa ostaa ajokkinsa autoliikkeestä joko pelkästään käytettyinä tai sekä käytettyjä että uusia autoja myyvästä liikkeestä.
– Luotettavuusaspekti on meille suomalaisille tärkeä. Mitä uudempi auto, sitä mieluummin se ostetaan autoliikkeestä eikä yksityiseltä, toteaa Santanderin toimitusjohtaja Pekka Pättiniemi.
Käteisostot vähentymään päin
Puhtaiden käteisostojen osuus autokaupoissa on pienenemässä. Noin puolet ostajista maksaa ostoksensa käteisellä eikä ota sitä varten lainaa tai rahoitusta. Toinen puoli rahoittaa ostoksensa ottamalla lainaa pankista, hakemalla rahoitusta rahoitusliikkeestä tai tarttumalla autoliikkeen osamaksusopimukseen tai rahoitukseen.
Autosta on tullut kulutustavara, josta maksetaan tietty määrä euroja kuukaudessa. Käteisostot ovat pikkuhiljaa poistumassa, Pättiniemi uskoo.
Ostettavan auton valinnassa on kolme pääkriteeriä, merkki, hinta sekä auton ominaisuudet, kuten esimerkiksi varusteet, tilat, moottori, väri ja muoto.
Näiden lisäksi autonostajat arvostavat myös automaattivaihteistoa, dieselmoottoria, pientä kulutusta, ilmastointia, käyttötarkoitukseen sopivaa kokoa, turvallisuutta, ulkonäköä ja ympäristöystävällisyyttä.
Mies määrää autovalinnan
Autokaupat ovat perheissä yhä enemmän miesten heiniä. 29 prosenttia miesostajista kertoo, ettei puolisolla ole vaikutusta siihen, mikä auto ostetaan. Naisostajilla vastaava luku on 11 prosenttia. Vastaavasti naisostajista 28 prosenttia sanoo, että puolisolla on hankintaan suurempi vaikutus, kun taas miehillä vastaava luku on vain kuusi prosenttia.
Artikkelin tiedot on poimittu Autoalan tiedotuskeskuksen, Liikenteen turvallisuusviraston, Tilastokeskuksen ja Grey-Hen Oy:n tilastoista sekä Santanderin teettämästä tutkimuksesta.