Finnairin torstainen tilinpäätös ei ollut ihan tavallinen, vaikka se näyttikin jo totutusti tappiota. Valtion lentoyhtiö yllätti kertomalla, että se etsii kumppania yhteisyritykseen, joka hoitaisi jopa kaikki tai osan yhteyksistä Suomesta Eurooppaan.
Ilmoitus herätti jonkin verran huomiota. Keskustelu lähti omaan suuntaansa.
Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) sanoi Ylen uutisten haastattelussa perjantaina, että Finnairin asemasta valtionyhtiönä tulee olla valmius luopua.
Valtion lentoyhtiön osuus lentoliikenteestä tippuu.
Hautala painotti haastattelussa, että Suomesta tulee jatkossakin olla suorat lentoyhteydet Eurooppaan.
Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) totesi perjantaina TV1:n aamu-tv:ssä, että Finnairin tappioita ei aleta kattaa valtion varoista.
Finnairista on keskusteltu, mutta kertoisivatko tilastot mitään? Kansan Uutiset keräsi yhteen Finnairin liikennöintitilastot ja vertasi niitä Finavian tilastoimaan kokonaislentoliikenteeseen.
Finnairin osuus Suomen kansainvälisen lentoliikenteen matkustajamääristä on pudonnut 2002–2011: tarkastelukauden alun 62 prosentista osuus alentui viime vuonna 47 prosenttiin.
Osuus kotimaan lentojen matkustajamääristä on pudonnut samana aikana 44 prosentista 28 prosenttiin.
Kuitenkin valtaosa Suomen lentorahdista kulkee Finnairin mukana: vuosina 2002–2011 keskimäärin 68 prosenttia, ja viime vuonna tuli kauden ennätys 80 prosenttia.
Lentorahtina kuljetetaan hyvin pieni mutta yksikköhinnoiltaan arvokas ja nopeasti toimitettava lasti, esimerkiksi viime vuonna kaikkiaan noin 182 000 tonnia. Verrata voi vaikkapa merikuljetuksiin: vuonna 2010 Suomeen ja Suomesta kulki 93 miljoonaa tonnia (josta suomalaisten alusten osuus oli 31 prosenttia).
Lentoliikenteen kehitys on esitetty oheisessa kuviossa.