Asiakkaita on aivan turha roikottaa ajanvarausnumerossa tuntikausia. Jyväskylän seudun terveysasemien ajanvarauksiin soittavat asiakkaat voivat jättää takaisinsoittopyynnön ja saavat hoidetuksi asiansa oikeudenmukaisessa järjestyksessä.
Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen JYTE:n kaikilla terveysasemilla on nyt käytössä takaisinsoittopalvelu. Viimeisimpänä mukaan tuli Hankasalmen terveysasema, jossa palvelu kytkeytyi käyttöön keskiviikkoaamuna.
Uusi palvelu helpottaa asiakkaan yhteydenottoa terveysasemien ajanvaraukseen. Takaisinsoittopalvelun avulla ajanvarausnumeroon soittava asiakas voi odotustilanteessa jättää napin painalluksella soittopyynnön takaisinsoittoa varten.
Kun puhelinlinjat ajanvarauksessa vapautuvat, soitetaan terveysasemalta asiakkaalle takaisin. Soittopyyntöihin vastataan saapumisjärjestyksessä eli uudet puhelut eivät mene takaisinsoittopyyntöjen edelle. Palvelu on saanut JYTE:n asiakkailta erittäin myönteisen vastaanoton
– Opettelun jälkeen asiakkaat ovat oppineet jättämään takaisinsoittopyynnön niin terveysasemien kuin suun terveydenhuollonkin ajanvarauksiin. Asiakkaat tietävät jo, että kun numero on meillä varattu, kannattaa jättää soittopyyntö. Heti kun linjat ovat meillä edellisistä soittajista vapautuneet, soitamme varmasti soittopyynnön jättäneille takaisin, hoitotyönjohtaja Anu Mutka kertoo.
Yhteydensaanti parantunut
– Aamun ruuhkatuntien puhelumäärä saadaan järjestelmän avulla jaettua tasaisemmin koko päivän ajalle. Jos ei ruuhkatuntien aikana pääse meille läpi ja jättää soittopyynnön, niin meiltä kyllä otetaan päivän aikana yhteyttä asiakkaaseen, tehdään hoitotarpeen arviointi ja sovitaan tarvittaessa vastaanottoaika lääkärille tai hoitajalle, Mutka jatkaa.
Myös Hankasalmen terveysasemalla uskotaan, että takaisinsoittojärjestelmän avulla pystytään palvelemaan asiakkaita entistä paremmin.
– Järjestelmän avulla ruuhkatuntien puhelumäärää voidaan jakaa useammalle vastaajalle, mikä tarkoittaa sitä, että pystymme aamuisin palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin. Ja jos ei puhelu pääse silloin läpi, niin tiedämme kenelle soittaa takaisin, terveysaseman osastonhoitaja Anne Kirmanen kertoo.
Hyvää asiakaspalvelua
Viime viikolla takaisinsoittojärjestelmä sai kiitosta Jyväskylän kaupungin kuntalaisten kansalaisraadilta. Jyväskylän kaupungin asiakaspalvelua pohtimaan koottu kansalaisraati nosti takaisinsoittopalvelun esille esimerkkinä, jota tulisi laajentaa myös muihin kaupungin palveluihin.
– Kannanotossaan kuntalaisten kansalaisraati totesi, että asiakkaiden yhteydenottoihin on aina vastattava. Takaisinsoittopalvelua kannatettiin laajennettavaksi kaikkiin kaupungin puhelinpalveluihin, jottei asiakkaan tarvitsisi käyttää aikaa varattuun numeroon yhä uudelleen soittamiseen, tutkimuskoordinaattori Laura Hokkanen toteaa.