Toimitussopimus Viking Linen ja ruotsalaisen AGA Gas AB:n välillä kestää viisi vuotta. Varustamon ratkaisuun vaikutti se, että Vikingin kaikki Suomesta Ruotsiin liikennöivät alukset käyttävät Tukholman satamaa.
STX:n Turun telakalla on rakenteilla maakaasua käyttävä alus Viking Grace Turun ja Tukholman väliseen liikenteeseen. Toisesta aluksesta on optio.
– Viking Linen ympäristötietoinen ratkaisu on merenkulun ja puhtaamman Itämeren kannalta tärkeä ”lippulaiva”, muotoilee Viking Linen toimitusjohtaja Mikael Backman.
Alus aloittaa liikennöinnin Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan tammikuussa 2013. Backmanin mukaan maakaasu on ympäristön kannalta hyvin edullista merenkulun perinteisiin polttoaineisiin verrattuna. Alus voi poikkeustapauksissa käyttää polttoaineenaan myös polttoöljyä.
Nesteytetty, -150-asteinen kaasu säilytetään aluksen peräosan säiliöissä.
Ei lankaan rikkiä
Maakaasu ei sisällä lainkaan rikkiä eikä raskasmetalleja. Öljyyn verrattuna sen hiilidioksidipäästöt ovat 20-30 prosenttia pienemmät.
LNG täyttää kansainvälisen merenkulkujärjestön vuoden 2015 alussa voimaan tulevan direktiivin, jonka mukaan polttoaineen rikkipitoisuus ei saa ylittää 0.1 painoprosenttia. Euroopan energianhuollosta noin 25 prosenttia hoidetaan maakaasulla. Ruotsissa jo 35 000 autoa kulkee maa- ja biokaasulla.
Gasum aikoo jatkaa LNG-terminaalin rakentamisen selvittelyä Turun seudulle Viking Linen ja AGA:n välisestä sopimuksesta huolimatta. Ruotsin Nynäshamnissa LNG-terminaali otettiin käyttöön viime vuonna. Gasum kaavailee aseman avaamista vuoden 2015 tienoilla.
Kuljetusreitti katkonainen
Norjasta tai mahdollisesti myös Keski-Euroopasta Vikingin käyttöön tulevan kaasun reitti katkeaa useasti kuljetus- tai tankkausmuodon vaihtuessa. Norjasta kaasu ajetaan LNG-tankkialuksilla tai -rekoilla Nynäshamnin terminaaliin 60 kilometriä Tukholmasta etelään.
Matka Tukholmaan jatkuu kaasurekoilla Tukholmaan. Värtanin satamasta matka etenee laivalla pumppauksen jälkeen lyhyehkön matkaa Vikingin aluksen luokse. Turun ja Tukholman edestakaiseen matkaa kuluu noin 55 tonnia maakaasua.