Hybridilaina
2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopussa Suomessa keksittiin ottaa käyttöön uudenlainen joukkovelkakirjalaina.
Hybridilaina määritellään yhtiön omaksi pääomaksi. Hassulta voi kuulostaa, että lainaa ei ole pakko maksaa takaisin. Mahdollisuus tähän kuitenkin tavataan antaa lainan ehdoissa.
Lainan osapuolet sopivat keskenään takaisinmaksusta ja korosta tai lainalle määritetyissä ehdoissa määrätään niistä.
Jos yhtiö sattuisi menemään konkurssiin, hybridilainapaperin omistaja velkoisi saatavansa lähes viimeisenä, vain osakkeenomistajia ennen.
Hybridilainan korko on yleensä sen luonteen vuoksi korkeahko.
Finnair ilmoitti myöhään torstaina täydentävänsä valtion omistajaohjausyksikölle aiemmin päivällä antamaansa ilmoitusta Finnairin ja Ilmarisen yhteyksistä
Uusi tieto on, että Ilmarisella on salkussaan Finnairin vuonna 2009 liikkeeseen laskemaa niin sanottua hybridilainaa 20 miljoonan euron arvosta.
Finnair sai lainasta tiedon Helsingin Sanomien yhteydenotosta.
Hybridilainan hallussapitäjistä ei pidetä samanlaista rekisteriä kuin esimerkiksi yhtiön osakkeenomistajista. Finnairin mukaan sillä ei ole tietoa siitä, ketkä sen hybridilainaa omistavat. Lainapapereilla voi käydä kauppaa jälkimarkkinoilla.
Finnair laski liikkeeseen oman pääoman ehtoisen joukkovelkakirjalainan, hybridilainan, vuonna 2009. Pääomaa tuli 120 miljoonaa euroa 9,00 prosentin korolla. Ilmarisen siivu tästä lainasta oli siis kuudesosa.
Hybridilaina
2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopussa Suomessa keksittiin ottaa käyttöön uudenlainen joukkovelkakirjalaina.
Hybridilaina määritellään yhtiön omaksi pääomaksi. Hassulta voi kuulostaa, että lainaa ei ole pakko maksaa takaisin. Mahdollisuus tähän kuitenkin tavataan antaa lainan ehdoissa.
Lainan osapuolet sopivat keskenään takaisinmaksusta ja korosta tai lainalle määritetyissä ehdoissa määrätään niistä.
Jos yhtiö sattuisi menemään konkurssiin, hybridilainapaperin omistaja velkoisi saatavansa lähes viimeisenä, vain osakkeenomistajia ennen.
Hybridilainan korko on yleensä sen luonteen vuoksi korkeahko.