Imatran junaliikenteen aloittamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 120 vuotta. Imatra oli jo tuolloin monien pietarilaisten virkistyskohde. Syksyllä VR ja Lokakuun rautatiet järjestää juhlajunan välille Viipuri-Imatra, joka toivotaan saatavan jälleen kansainväliseen matkustaja- ja tavaraliikennekäyttöön.
Venäjän puolella rakennetaan rautatietä Losevo-Kamennogorsk. Mahdollisuudet avata Imatra-Svetogorsk -yhteys uudelle liikenteelle ovat pian olemassa. Ongelmana on yksiraiteinen väli Luumäki-Imatra (65 km).
Venäjällä rakennetaan myös nelikaistaista tietä Pietarista Sortavalaan. Se valmistunee lähivuosina; rakennustyö oli viime vuoteen saakka jonkin aikaa keskeytyksissä. Tämän tien valmistuttua saadaan uusi yhteys Etelä-Karjalasta Pietariin.
Venäläiset ovat alkaneet investoida Suomeen. Yksi esimerkki on Lappeenrantaan tuleva lääketehdas, jonka tuotanto menee vientiin.
Kronstadtiin Kotlinin saarelle rakennetaan pienlentokoneille ja kansainväliseen liikenteeseen sopiva uusi lentokenttä. Venäläisen median mukaan se sopii hyvin esimerkiksi lentoreitille Pietari-Lappeenranta. Kronstadt on moottorien avulla yhteydessä kahta eri kautta Pietarin kaupunkiin.