Verottaja pyrkii selkeyttämään sanomaansa. Se uudistaa veroilmoitusten täyttöoppaat.
Julkaisuista on pyritty tekemään aiempaa helppolukuisempia tiivistämällä tekstiä ja muokkaamalla sitä arkikielelle. Viestinnän painopistettä siirretään verkkosivuille.
Ensimmäisessä vaiheessa uudistus tehtiin yritysasiakkaiden oppaille, ja keväällä 2013 vuorossa on henkilöasiakkaiden opas.
– Oppaiden uudistettu ulkoasu on raikas ja moderni, viestintäjohtaja Martti Lahti lupaa.
Oppaiden karsiminen pienentää kustannuksia ja vähentää verohallinnon ympäristövaikutuksia. Painatteiden paperi tosin vaihdetaan entistä kirkkaammaksi ja tukevammaksi. Sille on kuitenkin myönnetty Joutsenmerkki.
– Tavoitteenamme on ollut kahden prosentin paperinsäästö vuoteen 2013 mennessä. Siitä kertyy 19 tonnia paperia vuodessa. Ylitimme tavoitteemme jo vuosina 2009-2010 vähentämällä paperinkulutusta lähes neljä prosenttia, Lahti sanoo.
Hänen mukaansa verohallinnon tavoitteena on siirtyä ”jonakin päivänä” paperittomaan verotukseen.