Uuden sukupolven laihdutuskeino ilmaiseksi 30 päivän ajaksi. Ilmaiset laihdutuslaastarit kokeiluajaksi. Nuorentava ravintolisä ilmaiseksi.
Healthzone-niminen yritys tarjoilee monenmoisia kivoja terveystuotteita. Kokeilla saa eikä maksa mitään.
Tässäkin tapauksessa pätee vanha totuus: jos se on liian hyvää ollakseen totta, se ei ole totta. Kuluttajaliiton neuvonta on saanut monia yhteydenottoja Healthzonesta. Ilmaisten tutustumispakkausten jälkeen asiakkaille tulee maksullisia tuotteita. Tilauksen peruuttaminen ei onnistu.
Yritin soittaa mainoksessa kerrottuun 09-suuntaiseen ”asiakaspalveluun” mutta tuuttasi koko ajan varattua… – tehokas keino, ihmiset luulee että on niin suosittu kun koko ajan varattu!!
Pikkupräntti ei ole sopimus
Kuluttajaliitto kehottaa asiakkaita suhtautumaan erityisen epäilevästi markkinointiin, jossa tarjotaan maksuttomia tutustumispakkauksia. Ennen tutustumistarjoukseen suostumista pitää sopimusehdot lukea tarkkaan ja paperit pitää säästää mahdollista sopimuksenvastaista laskutusta varten.
Liitto korostaa, että kiistatapauksissa Healthzonen pitää pystyä osoittamaan, että sopimus on syntynyt. Tähän ei riitä tilaukseen huomaamattomasti kirjoitettu pikkupräntti, jos markkinoinnissa on korostettu tutustumispakkauksen maksuttomuutta.
Niin minä myös lähetin paketin takaisin jo kaksi kertaa,mutta nyt se tuli ulosoton uhkailulla takaisin.
Lain vastaiset toimitusehdot
Kuluttajaliiton mukaan Healthzonen kotisivuilla olevat toimitusehdot ovat monilta osin kuluttajasuojalain vastaiset. Toimitusehdoissa edellytetään esimerkiksi kuluttajan maksavan palauttamisesta aiheutuneet postikulut. Kuluttajansuojalain mukaan etämyynnissä tuotepalauksen postikuluista vastaa elinkeinonharjoittaja.
Etämyynnissä, esimerkiksi luontaistuotteiden nettikaupassa, kuluttajilla on 14 päivän palautusoikeus lainmukaisen tilausvahvistuksen tai jos tilattu tavara tulee myöhemmin, tavaran saapumisesta. Kuluttajalle on myös kerrottava palautusoikeudesta sekä annettava myyjästä riittävät tiedot. Jos tilausvahvistuksessa ei ole lain vaatimia tietoja, peruutusaika pitenee kolmeen kuukauteen ja jos kuluttaja ei saa lainkaan tilausvahvistusta, sopimus ei sido kuluttajaa, tällöin kuluttajalla on vuosi aikaa ilmoittaa asiasta myyjälle.
Mikäli kuluttaja on asianmukaisella tavalla, esimerkiksi postin välityksellä, palauttanut tilaamansa tuotteet 14 päivän kuluessa, hänen ei tarvitse maksaa sen jälkeen toimitettuja lähetyksiä. Jos kuluttaja epäilee, että lähetys on epähuomiossa saapunut väärälle vastaanottajalle, on asianmukaista ottaa yhteyttä lähettäjään, Kuluttajaliitto neuvoo.
Tilaamatonta ei tarvitse maksaa
Menin ite tyhmä samaan halpaan. Lähetin toisen paketin takasin kun maksoi 84e, tuli takaisin, ettei ole oikeutta palauttaa. Kovat on kipurahat tyhjästä.
Kuluttajaliitto muistuttaa myös, että jos kuluttaja ei ole lainkaan tilannut tuotetta, sitä ei tarvitse maksaa, palauttaa tai säilyttää. Tällöin on kyse kuluttajansuojalaissa kielletystä negatiivisesta sopimussidonnaisuudesta. Kuluttajalla ei ole edes velvollisuutta ottaa yhteyttä tavaran lähettäjään, vaikka käytännössä näin kannattaa tehdä, jotta vältettäisiin turhat perintäyritykset. Kuluttajalla on oikeus tehdä tavaralle mitä tahansa oman valintansa mukaan, esimerkiksi käyttää, hävittää tai vaikkapa lahjoittaa.
Sitaatit ovat Suomi24-foorumilla käydystä Healthzonen markkinointia koskevasta keskustelusta.