Akava on huolissaan siitä, miten palkansaajille maksettavien kilometrikorvausten verokohtelua suunnitellaan muutettavaksi.
Suunnitelmien mukaan kilometrikorvausjärjestelmää muokattaisiin niin, että verovapaata kilometrikorvausta voisi jatkossa maksaa täysmääräisenä enintään 15 000 ajokilometriltä. Tämän jälkeen verovapaa korvaus laskisi alle puoleen. Muutosta perustellaan sillä, että nykyinen malli ylikompensoi kustannuksia paljon ajaville.
– Työssään paljon ajavat tarvitsevat turvallisuuden ja työmukavuuden takia isompia ja kalliimpia autoja. Heille ei kerry runsaita perusteettomia korvauksia, sillä kilometrikorvausten taso on laskettu pienehköjen, suhteellisen edullisten ja vähän ajettujen autojen mukaan, sanoo Akavan pääekonomisti Eugen Koev.
Hän muistuttaa, että kilometrikorvausten taso on mitoitettu niin, ettei työnantaja kustannussyistä teetä työajoja työntekijöiden omistamilla autoilla.
– Nyt ajatellaan yhtäkkiä, että omaa autoa käytetään liikaa, jotta saadaan kilometrikorvauksia. Näin ei ole. Työnantaja päättää, millä tavalla työmatkoja tehdään.
– Siksi on erittäin tärkeää, että paljon omaa autoa työssään käyttävät saavat jatkossakin riittävän korvauksen verovapaasti. Jos esitys toteutuu, kuljetaan päinvastaiseen suuntaan – satunnaisista ajoista edelleen korvataan kaikki kustannukset ja heikennyksiä kohdistetaan vain niihin, joille oman auton käyttö työssä on todella välttämättömyys.
Koev epäilee, ettei muutos tuo valtiolle kaavailtua lisärahaa:
– Jos järjestelmää muutetaan, verollisia korvauksia tuskin maksetaan jatkossa läheskään niin paljon kuin oletetaan. Suuri osa kustannuksista siirtyisi työntekijän piikkiin ja valtiolta jäisivät toivotut 70 miljoonan euron verotulot saamatta.