KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Vähemmän uusia väyliä, nykyiset pidetään kunnossa

Hallitus painottaa liikenneväylien kunnossapidossa eniten liikennöityjä reittejä. Kuva Espoon Länsiväylältä.

Hallitus painottaa liikenneväylien kunnossapidossa eniten liikennöityjä reittejä. Kuva Espoon Länsiväylältä. Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Liikenneministeri Merja Kyllönen lupasi korjausten painottuvan sinne, missä on eniten liikkujia.

Kansan Uutiset
18.4.2012 14.20

Hallitus esitteli keskiviikkona eduskunnalle liikennepoliittisen selonteon. Selonteon esitellyt liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) paalutti tonttinsa olevan varsin laaja: Suomea halkoo liki 80 000 kilometriä maantietä, yksityisteitä 350 000, rataverkkoa noin 6 000 ja vesiväyliä reilut 16 000 kilometriä.

Jotta kaikki tämä pysyisi liikennöitävässä kunnossa tulevaisuudessakin, on hallituksen painopisteenä rakentaa vähemmän uusia väyliä ja korjata sen sijaan vanhoja. Jo hallituskauden aluksi perusväylänpitoon tehtiin tasokorotus.

Kaiken kaikkiaan hallituskauden aikana perusväylänpitoon ohjataan neljä miljardia euroa. Uusien liikenneväylien rakentamisesta siirretään vuositasolla 100 miljoonaa nykyisen liikenneverkon ylläpitämiseen vuodesta 2016 eteenpäin.

– Uuden verkon rakentamistarve on vähentynyt vuosien varrella, kun Suomea on hiljalleen rakennettu. Kertaalleen rakennettu verkko tarvitsee kuitenkin ylläpitoa, jonka tarvetta liikennemäärien kasvu lisää koko ajan, Kyllönen perusteli valittua linjaa.

Vilkkaimmat alueet turvataan

Painopisteenä on myös korjata väyliä useimmin siellä, missä liikenne on vilkkainta.

– Kunnossapidossa painotetaan kansalaisten päivittäistä liikennöintiä ja junien pysymistä aikataulussa. Hallitus turvaa vilkkaimpien tieosuuksien, siltojen ja kriittisten rakenteiden kunnon.

Vähäliikenteisten teiden kunto joustaa jatkossa määrärahojen mukaan, Kyllönen sanoi. Vähäliikenteisillä teillä tehdään vain kaikkein välttämättömimmät korjaukset ja päällysteiden uusimisväliä hieman harvennetaan ja sorateillä tehdään kiireellisimmät kelirikkotyöt.

– Tässä ei ole mitään uutta aiempaan, mutta nyt se tehdään avoimesti ilman hyssyttelyä, koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen.

– Liikenteellisesti samankaltainen tie pidetään yhtä hyvässä kunnossa riippumatta siitä, sijaitseeko pohjoisessa tai etelässä, idässä tai lännessä. Eli kaikki ilmansuunnat saavat saman kohtelun.

Hallituksen linjavalinnat on Kyllösen mukaan tehty painottaen niitä liikenneverkon ongelmia, jotka ovat eniten puhuttanut eduskuntaa vuosien varrella.

– Maaltamuutto, kaupungistuminen ja teollisuuden rakennemuutos ovat muuttaneet maan sisäisiä liikennevirtoja. Liikenneverkon vastuullinen hoitaminen olisi vaatinut jo edellisiltä hallituksilta priorisointia. Kun niin ei ole tehty, laatu on laskenut vapaassa pudotuksessa kaikkialla.

Liikennepolitiikkaa yli vaalikausien

Hallitus päätti kehysriihessä aloittaa 1,3 miljardilla uusia liikenneinvestointeja tällä hallituskaudella. Ensimmäistä kertaa hallitus myönsi ratahankkeisiin enemmän rahaa kuin teihin.

Liikennesuunnittelua yli vaalikausien ohjaa 10-vuotinen investointiohjelma. Siinä hallitus sitoutui kehyspäätöksen yhteydessä kansallisesti kolmeen merkittävään hankkeeseen eli Pisara-rataan, Pasila–Riihimäki radan toisen vaiheen toteuttamiseen sekä uuden Imatran kautta kulkevan tavaraliikenneyhteyden rakentamisesta Venäjälle.

– Eli seuraavan hallituksen kolme tärkeintä hanketta ovat kaikki ratahankkeita, joiden hintalappu on samaiset 1,3 miljardia, Kyllönen painotti.

ILMOITUS
ILMOITUS

Maaseudulla puolestaan kehitetään ministerin mukaan kutsujoukkoliikennettä. Koulukyydit, sosiaali- ja terveystoimen kuljetukset ja KELAn henkilökuljetukset yhdistämällä saadaan kustannussäästöjä. Vapautuneet varat voidaan osittain ohjata esimerkiksi joukkoliikenteen kehittämiseen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
03

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
04

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
05

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään