Pohjoismaalaisista suomalaiset ovat ahkerimpia kondomin käyttäjiä. Muun muassa tämä selviää keskiviikkona julkistetusta Tiia ja Petja Aarnipuun Kondomikirjasta (Into 2012).
– Tosin suomalaisillakin olisi parantamisen varaa, Kansan Uutisten Viikkolehden kolumnistina tuttu tietokirjailija Tiia Aarnipuu sanoo.
Ruotsalaisen seksuaalikasvatusjärjestön RFSU:n tilastojen mukaan kondominkäyttö on kuitenkin Suomessa on laskenut kahdessa vuodessa 10 prosenttiyksikköä 25 prosenttiin. Myös huolestuneisuus sukupuolitaudin saamisesta on vähentynyt, vaikka esimerkiksi nuorten klamydiatapaukset ovat lisääntyneet.
Kysehän ei ole pelkästään kansanterveydestä. Kondomi saa liittyä myös seksiin.
– On huolestuttavaa, että nuorilta kondomin käyttö ei suju, Aarnipuu sanoo.
Kesäkumia voi kiittää paljosta
Kirja kertoo, että suomalaisille kondomin hankkiminen on helppoa verrattuna muiden Pohjoismaiden asukkaisiin. Suomalaisista esimerkiksi vain 21 prosenttia pitää kiusallisena sitä, että myyjä tunnistaa heidät kondomiostoksilla. Norjalaisista jopa 37 prosenttia nolottaa.
– Tähän ei ole löytynyt selvää syytä, Tiia Aarnipuu sanoo.
– Mutta kondomien markkinointi on ollut Suomessa toisenlaista kuin muissa Pohjoismaissa. Esimerkiksi Kesäkumikampanja on jotain ainutlaatuista. Myös hintapolitiikka ja se, missä kondomeja on saatavilla, vaikuttaa.
Sosiaali- ja terveysministeriön, YleX:n, syöpäjärjestöjen ja useiden muiden toimijoiden Kesäkumikampanja tulee tänä keväänä jo 17. kertaa.
Miten niin noloa?
Aarnipuiden kirja valottaa kondomin historiaa lampaansuonesta spray on -kondomikehittelyyn, sivuaa naisen asemaa, perhesuunnittelua ja seksuaalihistoriaa laajemmin. Se kertaa uskonnon vaikutuksen ehkäisyyn ja kertoo haastattelujen pohjalta kokemuksia kondomeista. Selkeä kirja sisältää tragiikkaa ja komiikkaa.
Kirjaa varten tehdyissä haastatteluissa Aarnipuut törmäsivät muun maussa siihen, että kondomiin liitetyssä nolottavuudessa on sukupolvien välisiä eroja.
– 80-luvulla syntyneet pitivät absurdina kysymystä siitä, onko kortsujen hankkiminen kaupasta noloa. He ihmettelivät, että miten niin niitä olisi vaikea hankkia ja miksi niitä pitäisi ostaa, kun niitä on jaossa joka paikassa.
Aarnipuu toteaa, että kondomeista pidetään jostain syystä yllä sellaista puhetta, että ne olisivat jotenkin nolo asia.
– Ei se ole nolo asia, hän sanoo.
Kondomimainokset hävisivät katukuvasta
Sitä Aarnipuu pitää valitettavana, että kondomimainokset ovat hävinneet katukuvasta. Hänestä siihen on merkittävästi vaikuttanut RFSU:n kondomeita ja muita seksivälineitä myyvän yhtiön päätös supistaa markkinointia. Yhtiö on hallinnut Suomen kondomikauppaa.
– Päätös pudotti kondomin näkyvyyttä tosi paljon. Se tarkoittaa, että Väestöliitolle ja HIV-tukikeskukselle jää yhä enemmän vastuuta siitä, että asiasta puhutaan, Aarnipuu arvioi.
– Se voi myös tarkoittaa isoa asiaa kokonaisille sukupolville. Me, jotka olemme eläneet nuoruuttamme 70 – 80-luvuilla, osasimme luetella sen ajan neljä tavallisinta kondomimerkkiä ja niiden sloganit ja kertoa, mitkä olivat merkkien väliset erot. Ja tiesimme, että kondomi on asia, joka tulee joka kevät ennen kuin menojalka alkaa todella kutista.
Sitä tutkija – kirjailija pitää kuitenkin hyvänä, että kondomipakkaukset eivät ole enää lääketieteellisiä pakkauksia.
– Mukaan on tullut leikkisyyttä ja jotain, joka liittää kondomin eroottisuuteen ja leikkisyyteen. Kysehän ei ole pelkästään kansanterveydestä. Kondomi saa liittyä myös seksiin.
Pöyristyttävää
Tekijöistä Tiia Aarnipuu on kirjoittanut kirjan tekstin. Idean keksi Petja Aarnipuu. Hän on lisäksi ollut projektissa tutkimusassistentti, oikolukija ja kielenhuoltaja.
– Kirjan tekemiseen liittyy tietysti myös, että meillä on teini-ikäisiä lapsia. Vanhempina turvaseksitilastot huolestuttavat meitä, Aarnipuu sanoo.
Toinen syy oli se, että aiheesta ei ole juuri kirjoitettu.
– Kirjailijoina olimme pöyristyneitä siitä, että näin mielenkiintoinen kulttuurihistoriallinen juttu on jäänyt kertomatta.