Oman itsenä markkinoinnissa taloudellinen arvo alkaa määrittää ihmisen arvoa, väittää Katariina Mäkinen naistutkimuksen alaan kuuluvassa väitöskirjassaan. Se tarkastettiin perjantaina Tampereen yliopistossa.
Naiset voivat Mäkisen mukaan käyttää sukupuoleen liittyviä kokemuksia apuna, kun he luovat kuvaa omasta itsestä pystyvänä ja pärjäävänä yksilönä.
Miten minusta tulee arvokas? -väitöstutkimus selvittää itsen markkinointia, sukupuolta ja yksilöllisyyttä myöhäisessä kapitalismissa.
Tutkimuksen nimi on tarkoin harkittu.
– Arvokas-sana viittaa kahtaalle, taloudelliseen hyödyllisyyteen ja ihmisarvoon.
Nämä kaksi arvoa kiertyvät työelämässä monin kerroin toistensa ympäri. Mäkinen on tutkimustaan varten haastatellut työelämänvalmentajia. Työelämänvalmennukseen ei vaadita tiettyä tutkintoa tai pätevyyttä. Valmentajat ovatkin työ- ja ammattitaustaltaan hyvin kirjava joukko.
Kansan Uutisten perjantaina 1.6. ilmestyneessä Viikkolehdessä julkaistusta haastattelusta löytyy lisää Katariina Mäkisen pohdintoja väitöskirjansa pohjalta.