Ammattiliitto Pro pitää hallituksen kaavailemia leikkauksia kilometrikorvauksiin merkittävinä. Muutoksia on tulossa asiaa koskeviin tuloverolakeihin ja niitä valmistelee valtiovarainministeriö.
Kilometrikorvauksia maksetaan noin 800 000 palkansaajalle. Ne ovat eri asia kuin verotuksen työmatkakuluvähennys.
”Ei työvälineitä työntekijän maksettavaksi”
Ammattiliitto Pro katsoo lakiluonnoksesta antamassaan lausunnossa, että nykyinen, 30 vuotta voimassa ollut korvauskäytäntö tulee säilyttää.
Kilometrikorvaus on nykyisin 45 senttiä kilometriltä. Uudistuksessa se olisi 43 senttiä 15 000 kilometriin asti ja siitä eteenpäin 25 senttiä.
– Työn tekemiseen ja työvälineiden hankintaan liittyviä kustannuksia ei tule siirtää palkansaajan itsensä maksettavaksi, ammattiliitto painottaa johtaja Markku Palokankaan allekirjoittamassa, viime viikolle päivätyssä lausunnossa.
– Pääsääntöisesti tarve käyttää palkansaajan omaa autoa työstä johtuvien tehtävien hoitamiseksi on syntynyt työnantajan, ei palkansaajan, tarpeesta.
Oman auton käyttö vähenisi
Prosta arvioidaan, että uudistuksen seurauksena oman auton käyttö työajossa vähenee, työnantajan kustannukset nousevat, kun se hankkii autoja, ja myös hallinnolliset kulut nousevat, koska luvassa on verotuksen monimutkaistumista.
Samalla se kuitenkin toteaa, että esitys merkitsisi käytännössä tulonsiirtoa palkansaajilta työnantajille, koska se vähentäisi työnantajien kustannuksia merkittävästi.
– Esitetyn muutoksen aiheuttamat kompensaatiovaatimukset tulevat näkymään työpaikoilla ja työmarkkinoilla, Pro ennustaa.
Liitot saatava mukaan valmisteluun
Liitto haluaa uudistuksen uuteen, kolmikantaiseen valmisteluun. Se tarkoittaa, että ministeriön lisäksi sekä työntekijä- että työnantajaliitot ovat mukana valmistelussa.
– Esityksellä on laajat työmarkkinavaikutukset. Kilometrikorvauksista on sovittu osana työehtosopimuksia. Nykykäytäntö on, että kilometrikorvauksina maksetaan pääsääntöisesti verohallituksen hyväksymä verovapaa määrä. Merkittävässä osassa työehtosopimuksia kilometrikorvausten senttimäärät on sovittu kiinteästi työehtosopimuksella.
– Raamisopimuksen mukaisesti pääosa työ- ja virkaehtosopimuksista on kiinni ajalla 2011-2014. Kilometrikorvaus oman ajoneuvon käytöstä on näissä sovittu nykyisen pitkäaikaisen käytännön mukaisesti ja tämän käytännön muuttaminen edellyttäisi työehtosopimusten avaamista ja uusia neuvotteluita mahdollisesta kompensaatiosta.
Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) arvioon siitä, että kilometrikorvaukset ovat ylisuuret, Pro vastaa, että joissain tapauksissa näin voi olla. Toisin on esimerkiksi tapauksissa, joissa ajetaan sora- ja metsäteillä.
– Näissä tapauksissa ja esimerkiksi maanrakennus- ja rakennusaloilla auton kuluminen on huomattavasti nopeampaa kuin päällystetyillä teillä ajettaessa. Tämä tulisi ottaa erikseen huomioon asian valmistelussa.
20 sentin erotus
Kyllönen otti kilometrikorvaukset esiin jo viime syksynä. Asia herätti keskustelua myös talvella. Tuolloin Kyllönen totesi Kansan Uutisissa, että duunarin tulee saada korvaus oman auton käytöstä. Hän kuitenkin ihmetteli sitä, että verottaja on laskenut työmatkakilometrin kustannukseksi 25 senttiä, mutta työnantaja taas maksaa kilometristä 45 senttiä.
– Mistä ihmeestä tulee 20 sentin erotus? hän kysyi.
Hän korosti myös sitä, että työstä pitää maksaa asianmukainen palkka sosiaalikuluineen ja eläkemaksuineen. Kilometrikorvauksista ei kerry lainkaan eläkettä.