Satakuntalainen kansanedustaja Jari Myllykoski (vas.) aloittaisi neuvottelut jälkirahoitusmallin käyttöönotosta valtatie kahdeksan rahoituksen turvaamiseksi.
Jälkirahoitusmallissa kunnat vastaavat syntyvistä kustannuksista ensin ja valtio korvaa kustannukset jälkikäteen. Mallia on käytetty aikaisemminkin tiehankkeissa.
– Jälkirahoitusmallin käyttöönotto takaisi valtatie kahdeksan korjausten aloittamisen ajallaan ja mahdollistaisi aloituksen sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa.
Myllykosken mielestä maakuntien tulisi olla aktiivisia valtion suuntaan myös Infra Oy:n perustamiseksi. Tällaisen valtio-omisteisen osakeyhtiön tehtäviin kuuluisi rahoituksen hankkiminen liikennejärjestelmän kehittämiseen ja mahdollisten tienkäyttömaksujen rahastointi.
– Valtio-omisteinen Infra Oy olisi paras tapa alentaa rahoituskustannuksia, sillä valtio saa lainaa pienemmillä rahoituskustannuksilla kuin yksityiset toimijat.
Tilaaja-tuottajamallissa olisi Myllykosken mukaan paremmat mahdollisuudet synnyttää kaikille osapuolille aidot ja tehokkaat kannustimet koko alan tuottavuuden parantamiseen.