Suomen tulevaisuus on vakavasti uhattuna, jos uskoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaata, joka esittelee työnantajansa verkkosivulla viisi maallemme vaarallista hanketta.
Keskuskauppakamari voi tietysti nostaa keskusteluun mitä tahansa uhkakuvia. Se joutuu silloin varautumaan siihen, että viesti ei välttämättä mene läpi. Kovin tarkkaan harkitulta ei kuitenkaan vaikuta Linnainmaan valitsema lähestymistapa. Hän uskoo ennen muuta pelottelun voimaan.
Viisi Suomen tulevaisuuden kannalta vaarallisinta hanketta ovat hänen mukaansa rikkidirektiivi, rahoitusmarkkinavero, EU:n yksipuolinen ilmastopolitiikka, kaivosvero ja energiatehokkuusdirektiivi. Kuinka ollakaan, näistä uhista miltei jokainen liittyy tavalla tai toisella ympäristöön ja sen suojeluun.
Onko elinkeinoelämän etuja ajava Keskuskauppakamari unohtanut, että ympäristöstä huolehtiminen palvelee yritystoiminnan etuja myös Suomessa? Piittaamattomuus ympäristöasioissa voi tuoda lyhyen aikavälin hyötyjä, mutta ajan mittaan holtittomuus ei hyödytä ketään – ei myöskään elinkeinoelämää.
Keskuskauppakamarin lähestymistapa vaikuttaa hyvinkin tarkoitushakuiselta. Se haluaa noukkia rusinat pullasta ja saada kaikki hyödyt nopeasti seurauksista välittämättä. Esimerkiksi rikkidirektiivin tuomat menetykset Keskuskauppakamarissa on laskettu vahvasti yläkanttiin eikä niissä ole otettu huomioon säätelyn tuomia hyötyjä, jotka Linnainmaa kuittaa laastarilla paikkaamisena. Tuskin teollisuus ja valtiovaltakaan seisovat vain tumput suorana ihmettelemässä rikkidirektiivin tuomia kauheuksia.
Sama pelottelulinja jatkaa myös rahoitusmarkkinaverossa, jonka valmistelu todellakin alkaa nyt, kun Ranska ja Saksa ovat löytäneet riittävän määrän eli yhdeksän kumppania. Suomi ei ole ainakaan tässä vaiheessa mukana kokoomuksen vastustuksen takia. OP-Pohjolakin on jo vetänyt takaisin omia uhkailujaan ja sen johto arvelee, että mahdollinen maasta muutto voisi koskea yhden osaston vain muutamaa henkilöä. Helsingin pörssiä pienen pieni rahoitusmarkkinavero ei pysty kaatamaan.
Keskuskauppakamarin propagandistinen pelottelu on niin läpinäkyvää, ettei siihen taida uskoa sen esittäjien lisäksi kukaan.