KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Berliinin filharmonikoiden soitonhuumaa syyspimeisiin

Berliinin filharmonikot johtajanaan Sir Simon Rattle harjoittelivat Finlandia-talolla Helsingissä toukokuussa 2008.

Berliinin filharmonikot johtajanaan Sir Simon Rattle harjoittelivat Finlandia-talolla Helsingissä toukokuussa 2008. Kuva: Lehtikuva/ Sari Gustafsson

Sir Simon Rattle tuo eliittiorkesterinsa Musiikkitaloon.

Siskotuulikki Toijonen
16.11.2012 16.30

Benjamin Bilsen vuonna 1862 perustama Berliinin filharmonikot kisailee tasaväkisesti maailman parhaan orkesterin tittelistä Wienin filharmonikkojen kanssa, tosin Amsterdam Consertgebow kiilaillee myös kärkisijoille.

Wieniläiset esiintyivät Helsingin Musiikkitalossa helmikuussa, ja nyt syyspimeiden valontuojaksi saapuu Berliinin filharmonikot, kapellimestarinaan itse Sir Simon Rattle, joka on luotsannut maineikasta orkesteria vuodesta 2002 alkaen. Tuomisinaan orkesterilla on hieno ohjelmisto, vaikkakaan monien toiveiden mukaisesti he eivät kajoa Sibeliuksen musiikkiin tällä vierailulla.

Orkesterivierailu osana Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoa mahdollistui säätiöiden tuella.

ILMOITUS
ILMOITUS

Evankelista Sir Simon Rattle

Rattle on tyytyväinen hiomaansa soittajistoon ja kehuskelee orkesterin vireen olevan luova ja nautinnollinen.

”Orkesteri on ymmärtänyt, että emme voi olla museo ja olettaa yleisön vain löytävän konsertteihimme. Meidän on oltava evankelistoja koko taidemuodolle, etenkin uudelle musiikille. Meidän täytyy vangita ihmisten mielenkiinto kaikin keinoin”, hän manifestoi Helsingin Sanomien haastattelussa.

Berliinin filharmonikot toimii monella taholla varsin dynaamisesti, myös aikamme ihmelaatikossa. Digitaalinen konserttisali – konserttisarja suorina lähetyksinä verkossa saavuttaa maailmanlaajuisen kuulijakunnan.

Kiertueillaan tuon maineikkaan orkesterin soittajat esiintyvät vaihtelevalle kuulijakunnalle konserttisalien ulkopuolellakin, erityisesti lapsille ja nuorille ja vankiloissakin. Kotikaupungissaan orkesteri suuntaa ongelmalähiöihin ja kiinnittää huomiota myös maahanmuuttajien konserttiantiin.

Orkesteri on topakasti ottanut tehtäväkseen musiikkikasvatuksen kutsuen säännöllisesti kenraaliharjoituksiinsa päiväkotilaisia ja se on ottanut myös lapsikuoroja huomaansa. Koululaiskonsertit ovat itsestään selvää toimintaa. Tanssin yhdistäminen orkesterin esityksiin on kuulunut Rattlen johtajakaudella tiiviisti ohjelmistoon.

Rohkeasti eliittiorkesteri on tarttunut myös uuteen musiikkiin, jopa maailman musiikkiin Unterwegs-konserttisarjan kiertueilla ympäri maailman turuja. Orkesterin perusominaisuudesta, huippuunsa viedystä taiteellisesta tasosta orkesteri ei tingi, esiinnytäänpä missä tahansa.

Natsimenneisyyden varjo

Natsien nousun aikaan Berliinin filharmonikot oli taloudellisessa ahdingossa.

Suosikkikapellimestari Wilhelm Furtwänglerin, (1886–1954) vuonna 1922 alkanut johtajakausi osui Saksan historian synkkiin vaiheisiin.

Natsit turvasivat orkesterin talouden, eikä muusikkojen ei tarvinnut mennä armeijaan. Mutta turvallisuuden hintana oli orkesterin valjastaminen propagandan airueksi, esiintyminen Saksassa ja miehitetyissä maissa natsitunnusten alla.

Humaani ylikapellimestari yritti parhaansa mukaan tulla toimeen natsien kanssa antipatioistaan huolimatta, sillä orkesterin elinvoimaisuus oli hänelle elämää suurempi asia. ”Huoleni saksalaisen musiikin säilyttämisestä ja esittämisestä saksalaisille oli suurempi kuin huoli siitä, että taidettani käytettiin propagandatarkoituksiin”, Furtwängler tilitti sodan jälkeen. Natsitervehdyksiin hän ei suostunut eikä kuulunut puolueeseen.

Sen sijaan orkesteria vuoteen 1989 luotsannut, värikäs, huikentelevainenkin tähtikapellimestari Herbert von Karajan (1908–1989) oli natsipuolueen jäsen.

Furtwängler suojeli parhaansa mukaan orkesterin juutalaisia muusikoita ja auttoi heitä pakenemaan juutalaisvainoja.

Mutta, kun natsit kielsivät orkesterilta Paul Hindemithin musiikin esittämisen, Furtwängler sai tarpeekseen ja jätti eroanomuksensa vuonna 1934. Natsikapellimestarin viittaa hänen ylleen asettelevien tulisi muistaa, että Wilhelm Furtwängler ei ollut virallisessa asemassa Berliinin filharmonikoissa vuosina 1934–1952. Hän tosin johti orkesteria säännöllisesti, mutta kaikista sen asioista päätti byrokraattinen natsien virkamieskoneisto.

Hänen johtamisensa natsihallinnon aikoina aiheutti kipakkaa kritiikkiä.

Thomas Mann solvasi Furtwängleriä ”Furcht”wängleriksi eli pelokkaaksi, paheksuen, ettei hän paennut Saksasta monien taiteilijoiden tavoin.

Furtwänglerin kerrotaan vastanneen Mannille, että eikö kirjailijan mielestä juuri Himmlerin Saksassa pitänyt esittää Beethovenin sanomaa vapaudesta ja inhimillisestä rakkaudesta, jota ihmiset eivät ole minään aikoina tarvinneet niin paljon kuin tuolloin.

Kauniin soinnin ihme

Nykyään orkesteri on demokraattinen yhteisö. Muusikot valitsevat kapellimestarit ja uudet soittajat, heillä on myös sananvaltaa ohjelmistovalinnoissa ja taiteellisissa pyrkimyksissä. Muusikot vitsailevatkin, että Berliinin filharmonikot on ”sosialismin viimeinen linnake – ilman systeemin huonoja puolia”.

Soittotyyli on sitten von Karajanin jyhkeän, tummasävyisen sointi-ideaalin, Claudio Abbadon aloittamana muuntunut joustavammaksi, enemmän musiikin tyylilajien mukaiseksi, kevyemmäksi jopa aistikkaaksi. Rattlea syyteltiin hänen johtajakautensa alkuvaiheessa ”suuren saksalaisen soinnin” hylkäämisestä.

Mutta ei tämä konserttimusiikin saksalainen kruununjalokivi ole jäljittämättömän huumaavaa sointiaan eikä identiteettiään kadottanut. Tämä ”räjähtelevien villipetojen” lauma, kuten Rattle soittajistoaan nimittää on eittämättä maailman toiseksi paras orkesteri, ellei sitten paras.

Berliinin filharmonikot joht. Sir Simon Rattle Helsingin Musiikkitalossa lauantaina 17.11. klo 19.

Ligeti, Wagner, Debussy, Ravel, Schumann. Konsertin radiointi Yle Radio 1 sunnuntai 18.11. klo 19.03.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Pienituloisten määrä kasvoi viime vuonna lähes 46¿000:lla.

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

Vasemmistoliiton Jessi Jokelainen puhuu, pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kuuntelevat.

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

Miss Suomen tittelsitä luopuneen Sarah Dzafcen sosiaalisessa mediassa levinneestä kuvasta alkanut kohu muuttui poliittiseksi ja levisi kansainväliseen mediaan.

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

14.12.2025

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään