Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan ilmastopoliittisen ohjelman (ILPO) kolmas seurantaraportti kertoo, että liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vähenivät vuonna 2011. Syynä oli etenkin biopolttoaineiden lisääntynyt käyttö. Vuonna 2010 päästöt sen sijaan kasvoivat taloudellisen taantuman hellittäessä ja raskaan liikenteen lisääntyessä.
Ennakkoarvion mukaan kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2011 olivat noin 13,2 miljoonaa tonnia. Määrä vastaa noin 20 prosenttia Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Kioton pöytäkirjan mukaan Suomen tulisi pitää päästönsä vuoden 1990 tasolla, eli liikenteessä noin 12,76 miljoonassa tonnissa.
Yleensä tieliikenteen päästöt ovat kasvaneet tai vähentyneet talouden ja liikennesuoritteiden mukaisesti. Vuonna 2011 tapahtui kuitenkin käänne. Tieliikenteen suorite kasvoi noin 1,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, mutta päästöt vähenivät noin 3 prosenttia. Päästöjen vähenemisen syitä näyttäisi olevan etenkin biopolttoaineiden lisääntynyt käyttö ja uusien henkilöautojen entistä pienemmät ominaispäästöt.
Kaupunkien joukkoliikenne kasvaa
ILPO-ohjelma sisältää viisi toimenpidettä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Myönteistä kehitystä on tapahtunut paitsi uusien henkilöautojen ominaispäästöissä, myös joukkoliikenteen matkustajamäärissä. Matkustajamäärät ovat vuoteen 2009 verrattuna kasvaneet noin 5 prosenttia. Ohjelmassa asetetun tavoitteen saavuttaminen, 20 prosentin lisäys joukkoliikenteen matkustajamäärissä, näyttää mahdolliselta jopa etuajassa.
Ongelmina nähdään se, että henkilöautokanta uusiutuu toivottua hitaammin. Lisäksi liikenteen energiatehokkuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet eivät ole edenneet käytännössä lainkaan.
Pitemmällä aikavälillä Suomelle asetetut päästövähennystavoitteet tiukkenevat edelleen. Vuonna 2020 liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen tulisi olla 15 prosenttia pienemmät kuin vuonna 2005, ja vuonna 2050 jopa 80 prosenttia pienemmät kuin vuonna 1990.