Vanha suomalainen sananlasku ”moni on kakku päältä kaunis, vaan on silkkoa sisältä” tulee mieleen kansalaisjärjestö Finnwatchin tuoreesta raportista.
Kuluttaja ei tiedä, mitä kaikkia piilee kauppaketjujen myymien halpojen tuotemerkkien takana. Ainakin Pirkka vaikuttaa hyvinkin suomalaiselta. Rainbow ja Eldorado taas kuulostavat hienoilta kansainvälisiltä brändituotteilta.
Raportissaan Finnwatch paljastaa kuitenkin karun totuuden. Noiden tuotemerkkien – tällä kertaa ananasmehun osalta – takaa löytyy thaimaalainen Natural Fruit -tehdas, jossa työntekijöiden kohtelu lähentelee ihmiskauppaa. Työntekijöille maksetaan mitätöntä palkkaa, teetetään pakkotyötä ja ylitöitä päivittäin 5–10 tuntia.
Eikä tämä thaimaalaisyritys ole ainoa, joka törkeästi polkee ihmisoikeuksia. Samansuuntaista toimintaa on raportin mukaan harjoitettu myös tonnikalatuotannossa. Riistettyjen työntekijöiden joukossa on ollut myös alaikäisiä lapsia.
Suomalaiset kauppaketjut, niin S-ryhmä, Kesko kuin Tuko, ovat vakuuttaneet, että ne ottavat selvää, missä ja millaisissa oloissa heidän halpatuotteensa valmistetaan. Nyt ketjut ovat kuitenkin jääneet niin sanotusti rysän päältä kiinni.
Miten kauppaketjut ovat voineet olla näistä asioista tietämättömiä? Vai ovatko ne olleet vain sinisilmäisiä ja uskoneet kaiken, mitä niille kerrotaan? Vakavinta on, jos ne ovat tietoisesti ottaneet riskin ja uskoneet, ettei asia paljastu.
S-ryhmä ja Kesko kertovat ryhtyneensä vastatoimiin heti, kun ne ovat saaneet tietää Finnvatchin paljastuksista. Jo tapahtuneeseen ei enää voi vaikuttaa, mutta tästä eteenpäin niiden on tarkastettava merkkituotteidensa alkuperä ja tuotanto-olot aivan toisella tavalla kuin on tehty.
Kauppaketjut eivät voi kiertää vastuutaan. Yrityksillä on vastuu oman tuotteensa koko alihankintaketjusta. Kaupan ketjuilla on selvästikin jäänyt kotiläksyt tekemättä. Niiden pitää nyt vaatia alihankkijoitaan panemaan asiat kuntoon ja myös valvoa, että niin tapahtuu. Vasta sen jälkeen yhteistyö voi jatkua.