Jo 15 000 allekirjoittanut adressin
STX.n Turun telakan kohtalosta päättäminen on liipasimella. Päätöksiä on saatava valtion mukaan tulosta ja myös saatava kasaan tarpeeksi yrityksiä, jotka tulevat STX Finlandin osaomistajiksi.
Telakkayhtiön omistuksen siirtämistä korealaiselta emoyhtiöltä aletaan pitää ainoana vaihtoehtona telakan ja saksalaisen TUI-varustamon kahden risteilijän tilauksen säilyttämiseksi Suomessa.
Yli 15 000 henkeä on jo allekirjoittanut kansalaisadressin telakkateollisuuden säilyttämisen puolesta Suomessa. Nimien kirjoittamiseen kannustaa muun muassa toimihenkilöjärjestö Pron puheenjohtaja Antti Rinne.
Kaavailujen mukaan TUI-tilausten ja telakan jatkon varmistamiseksi telakkayhtiön omistajiksi nousisivat alihankkijoiden ja tavarantoimittajien yhteenliittymä, valtio ja emo-STX kukin kolmasosan osuudella telakkayhtiön omistuksesta. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Annika Lapintie ei sulje tätä mahdollisuutta pois laskuista, jotta telakkateollisuuden tulevaisuus voidaan Turussa turvata.
Lapintien mukaan eduskuntaryhmä ei ole vielä pohtinut telakka-asiaa. Hän pitää todennäköisenä, että asia tulee ryhmän eteen helmikuun 14. päivän kokouksessa. Asia noussee esille myös huomisessa Vasemmistoliiton puoluehallituksen kokouksessa.
Lapintie ei ole aivan vakuuttunut, onko Korean STX valmis myymään osakkuuksiaan STX Finlandista. Se näyttää kuitenkin todennäköiseltä, että korealaisyhtiön omistajat haluavat konsernin rahojen kotiutuvan kotimaahansa. Arvioiden mukaan Korean emoyhtiön talous on huonolla tolalla ja Suomen STX:kin on tehnyt vuosia miinustulosta.
Lapintien mukaan hallituksen talouspoliittisella ministerivaliokunnalla saattoi olla tieto Suomen ja Korean STX:ien taloudellisesta tilanteesta, kun valiokunta hylkäsi 50 miljoonan euron pääomalainan Suomen telakkayhtiölle. Loistoristeilijän rakentaminen lipui Turun sijasta Ranskan STX:lle.
Valtion sijoitusyhtiöt Solidium ja Teollisuussijoitus ovat kielteisällä kannalla valtion mukaan menoon telakkayhtiön omistajiksi.
”Aina lopullinen päätös”
– Kun telakka lopetetaan, se on aina lopullinen päätös, sanoo kansanedustaja Kari Uotila (vas.).
Uotila on toiminut pääluottamusmiehenä Masa-Yardsin Helsingin telakalla sekä sitä edeltäneillä Wärtsilän telakalla ja Wärtsilä Meriteollisuuden telakalla. Uotilan mukaan Meriteollisuuden konkurssin jälkeen Masa-Yards saatiin kasattua osittain valtion pienehkön tuen turvin.
Tilanne on nyt erilainen, koska STX:n Turun ja Rauman telakoilla sekä Helsingin telakalla tilauskanta on hyvin huono. Turulla ei ole yhtäkään varmaa tilausta. Uotilan mukaan tilaajavarustamojen mukaan tulo Masa-Yardsin pystyyn pistämisessä oli merkittävä. Helsingin telakan omistavat puoliksi STX ja Venäjän valtion telakkayhtiö United Shipbuilding Corporation.
Kahden saksalaisristeilijän rahoitus Turun telakalla on yhä auki. Ensimmäisen rakentaminen on jo aloitettu. Jos rahoitus ei kuitenkaan järjesty, tilaukset voivat mennä esimerkiksi STX:n Ranskan telakalle.
Saksalaistilauksen rahoitus kaatui, kun loistoristeilijä Oasiksen tilaus valui Ranskaan ja kolmen aluksen rahoituspaketti meni samalla uusiksi.
TUI Cruises -varustamo lähtee kuitenkin kiinni siitä, että TUI-risteilijät rakennetaan Turussa jo solmittujen kauppojen mukaisesti. Suomessa suunniteltujen laivojen rakentaminen muualla tulisi jo aloitettua projektia kalliimmaksi.
– Odotamme, että kaksi risteilijäämme tulevat sopimuksen mukaisesti ja ajallaan valmiiksi”, TUI Cruisesin päätiedottaja Godja Sönichsen kertoi Kauppalehdessä tänään.