– Antaa tämä kaksi vuotta hengähdysaikaa, kommentoi STX Finlandin Turun telakan toinen työsuojeluvaltuutettu Pasi Vänni valtion osallistumisesta kahden TUI-risteilijän tilauksen rahoitukseen.
– Hetkeksi helpottaa, Vänni vielä lisää.
Vännin mukaan telakan työntekijöistä osa oli jo menettänyt toiveensa TUI-alusten tilausten pysymisestä Turussa. Osa piti yllä uskoa, että tilaukset saadaan pelastettua.
Saksalaisen TUI-varustamon ensimmäisestä aluksesta on Turussa rakennettu runsaat kymmenen prosenttia. Se ei pelkästään voi taata, että alus tehdään loppuun asti Suomessa. Lohkoja täältä voidaan uittaa Euroopan muillekin telakoille jatkorakentamiseen.
TUI:n alusten rahoitus kaatui, kun samaan rahoituspakettiin sidottu Royal Caribbean -varustamon loistoristeilijätilaus lipui STX:n Ranskan telakalle.
Telakan varapääluottamusmies Juha Jormanainen ei halua vielä huoahtaa tyytyväisyydestä.
– Fiilis on parempi kuin töihin lähtiessä, Jormanainen kertoo tiistain tunnelmista sen jälkeen, kun elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) oli ilmoittanut valtion mukaantulosta telakan rahoitukseen.
Jormanaisen mukaan teräspuolella riittää täystyöllisyyttä vuoden ajan. Kahden vuoden aikana työtä on ”jollakin tavalla”.
Telakan pääluottamusmies Jari Aalto on useaan otteeseen toistanut, ettei hän usko tilausten tulemiseen vasta, kun nimet ovat papereissa. Niitä ei vielä ole, mutta tänään iltapäivällä näyttää paljon paremmalta kuin aamulla.